Testy A/B w e-commerce: czym są i co możesz dzięki nim osiągnąć?

Czym są testy A/B?
Testy A/B polegają na równoczesnym prezentowaniu dwóch różnych wersji tej samej strony. Połowa odwiedzających widzi wersję A, druga połowa – wersję B.
Oto kilka przykładów testów A/B:
Przykład 1. test w koszyku:
Wersja A. Koszyk bez sekcji z rekomendacjami produktowymi.
Wersja B. Koszyk z sekcją z rekomendacjami produktowymi.
W ten sposób możesz zmierzyć wpływ rekomendacji produktowych na średnią wartość zamówienia i współczynnik konwersji.
Przykład 2. test na karcie produktu:
Wersja A. Karta produktu bez informacji o czasie wysyłki
Wersja B. Karta produktu z dodanym tekstem “wysyłka już jutro”
W ten sposób możesz zbadać wpływ dodania informacji o czasie wysyłki na sprzedaż.
Przykład 3. test w checkoucie:
Wersja A. Checkout bez PayPo
Wersja B. Checkout z PayPo
W ten sposób możesz sprawdzić czy obecność płatności odroczonych w Twoim sklepie zwiększa czy obniża sprzedaż.
Testy A/B – jak to działa?
Narzędzia do testów A/B używają algorytmu, który losowo przypisuje odwiedzających do jednej z 2 wersji strony. Dzięki temu połowa odwiedzających widzi wersję A, a druga połowa – wersję B. Podział ten jest całkowicie losowy, aby zapewnić, że żadne zewnętrzne czynniki nie wpłyną na wyniki testu.
Konfiguracja narzędzi i połączenie ich ze sklepem jest stosunkowo proste. Zazwyczaj wystarczy zainstalować kod śledzący w swoim e-commerce i skonfigurować narzędzie zgodnie z instrukcją.
Istnieje wiele narzędzi do przeprowadzania testów A/B, takich jak Google Optimize (nieaktywne od 30. września 2023), Optimizely czy VWO.
Co zyskujesz dzięki testom A/B w swoim sklepie internetowym?
- Zwiększasz sprzedaż bez wydawania więcej na reklamy.
Optymalizacja sklepu na podstawie rzeczywistych danych może znacząco zwiększyć liczbę konwersji. A jeśli zwiększysz współczynnik konwersji z 2% na 3%, Twoja sprzedaż wzrośnie o 50% (bez zwiększania ruchu i wydatków marketingowych)
- Zmniejszasz ryzyko wdrożenia zmian, które obniżą sprzedaż.
Zamiast wprowadzać zmiany na ślepo, testy A/B pozwalają sprawdzić pomysły przed ich ostateczną implementacją. W Digispot przetestowaliśmy już setki pomysłów i wiele z nich wcale nie wpływało pozytywne na sprzedaż (nawet jeśli były tzw. “dobrymi praktykami”). Dzięki testom A/B pomogliśmy naszym klientom oszczędzić miliony złotych na wdrażanie zmian, które wpływały negatywnie na sprzedaż.
Jak przeprowadzić dobry test A/B?
Zacznijmy od tego, co to w ogóle znaczy “dobry” test A/B.
Dobry test A/B ma odpowiednią metodologię. Dzęki odpowiedniej metodologii zwiększasz skutecznosć działań nad optymalizacją konwersji.
Metodologia przeprowadzania testów A/B powinna zawierać te kroki:
- Research
- Hipoteza
- Makieta
- Wdrożenie testu
- Quality Assurance
- Analiza wyników i decyzja
1. Research
Dobry test jest poprzedzony solidnym researchem. Nie powstał na podstawie intuicji, tylko danych. Wynika z chęci rozwiązania konkretnego problemu, a nie z tego, że “fajnie coś przetestować”.
Skąd brać pomysły na testy A/B? Jakie są metody researchu?
- Analiza Google Analytics. Analiza Google Analytics pozwoli Ci odpowiedzieć na pytania GDZIE i JAK DUŻO Twój sklep traci pieniędzy. Analiza GA jest świetnym punktem wyjściowym do kolejnych badań.
- Ekspercka analiza ścieżki zakupowej. Analiza ścieżki zakupowej polega na przejściu przez najważniejsze strony sklepu i wykryciu potencjalnych problemów, które mogą obniżać konwersję. Pozwala ona odpowiedzieć na pytanie DLACZEGO w Twoim sklepie są problemy z konwersją w określonych miejscach (np. na karcie produktu). Analiza ta wymaga ustrukturyzowanego podejścia. W Digispot do eksperckiej analizy ścieżki zakupowej wykorzystujemy nasz autorski Model 7K.
- Analiza heatmap i scrollmap – np. w Hotjar
- Analiza nagrań użytkowników – np. w Hotjar
- Analiza wiadomości z czatu lub wywiad z działem Customer Support. Czat i dział obsługi klienta to kopalnia wiedzy o klientach i ich problemach.
- User testing – to badanie, podczas którego w czasie rzeczywistym obserwujesz jak użytkownik porusza się po Twojej stronie. To taki Hotjar, z tym, że widzisz badanego przez kamerkę i możesz z nim rozmawiać. Obserwacja prawdziwych użytkowników korzystających z Twojego sklepu jest nieocenionym źródłem wiedzy o problemach z konwersją Twojego sklepu.
- Wywiady w formie wideo z klientami,
- Badania ankietowe z klientami.
2. Hipoteza:
Dobry test ma jasno postawioną hipotezę. Dzięki temu dokładnie wiesz jaki jest cel testu i możesz wyciągnąć z niego wnioski. Hipoteza powinna powstać na podstawie danych z researchu.
Przykładowa hipoteza: “Dodanie informacji o czasie wysyłki w widocznym miejscu karty produktu zmniejszy współczynnik porzuceń i zwiększy konwersję.”
Pamiętaj, że kluczem do skutecznych testów A/B jest testowanie jednej rzeczy na raz. Jeżeli zmienisz jednocześnie kilka elementów (założysz w hipotezie kilka zmiennych), nie będziesz wiedział, która zmiana przyniosła efekt.
3. Makieta:
Stworzenie makiety usprawni proces wdrażania testu przez programistów. Na makiecie zaprezentuj zmiane – czyli np. dodanie informacji o czasie wysyłki na karcie produktu.
4. Wdrożenie testu:
Teraz czas na konfigurację testu i wdrożenie przez programistów. Efektem tego kroku powinno być stworzenie dwóch wersji strony – jedna bez informacji o czasie wysyłki (wersja A), drugą z informacją o czasie wysyłki (wersja B).
5. Quality Assurance i włączenie testu:
Jednym z najczęstszych błędów podczas testów A/B jest brak Quality Assurance. Często dzieje się tak, że wariant B strony źle wyświetla się na poszczególnej przeglądarce czy urządzeniu. Jeśli nie wyłapiesz tego i nie poprawisz jeszcze przed uruchomieniem testu, wyniki takiego testu są mówiąc ładnie… do wyrzucenia do śmieci. Dlatego QA jest tak istotne.
Test został skonfigurowany, wdrożony i dokładnie sprawdzony? Odpalajmy go i czekajmy aż do zebrania odpowiedniej ilości danych.
6. Analiza wyników
Teraz, po zakończeniu testu, możesz dowiedzieć się jakie jest prawdopodobieństwo, że zmieniona wersja strony jest lepsza od wersji oryginalnej i sprawdzić czy Twoja hipoteza była słuszna. Możesz do tego wykorzystać ten kalkulator: https://abtestguide.com/bayesian/.

Po zakończeniu testu możesz dokładnie przeanalizować jego wyniki – biorąc pod uwagę różne metryki i nakładając różne segmenty. Może się okazać, że wariant B sprzedaje lepiej na wersji mobilnej, ale radzi sobie gorzej na desktopie. Dzięki temu możesz wyciągnąć wnioski i podjąć dobrą decyzję, którą zmianę wdrażyć do swojego sklepu, a której nie.
Testy A/B to recepta na wprowadzanie zmian, które zwiększają sprzedaż
Testy A/B są niesamowicie wartościowe, bo podjęcie decyzji możesz poprzeć danymi. Test weryfikuje hipotezy, które postawiłeś i daje Ci informację czy zmiana, którą testujesz zwiększa, zmniejsza czy może jest neutralna dla sprzedaży.
Testy A/B to najskuteczniejsza metoda walidacji pomysłów, ponieważ opierają się na rzeczywistych danych, a nie na domysłach. Dają nam możliwość naukowego podejścia do optymalizacji sklepu – każda zmiana jest testowana, zanim zostanie wdrożona.
Testy A/B w Twoim e-commerce.
Zastanawiasz się nad włączeniem testów A/B do strategii swojego sklepu internetowego? A może przeprowadziłeś już kilka testów, ale nie masz już więcej pomysłów lub czasu na kolejne eksperymenty?
W Digispot specjalizujemy się w optymalizacji konwersji w sklepach internetowych. Testy A/B to nasz chleb powszedni. Dzięki współpracy z nami, nasi klienci skuteczniej zamieniają odwiedzających w kupujących i zyskują dodatkowe miliony przychodu bez zwiększania ruchu.
Umów się z nami na niezobowiązującą rozmowę i pogadajmy o tym jak możesz zwiększyć swoją sprzedaż bez wydawania więcej na reklamy.
O AUTORZE
Adrian Jaskulski
Główny architekt strategii e-commerce