Optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce – co to jest CRO?
Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce (CRO)?
Optymalizacja konwersji w sklepach internetowych to działania, które mają na celu zamienienie większej liczby odwiedzających w kupujących.
Mówiąc inaczej – dzięki CRO wyciskasz więcej sprzedaży z ruchu w Twoim sklepie internetowym.
Jak obliczyć współczynnik konwersji e-commerce?
Wzór na współczynnik konwersji e-commerce (CR):
CR = liczba kupujących / liczba odwiedzających x 100%.
Przykład: jeśli Twój sklep odwiedziło 10 000 osób i 100 spośród nich dokonało zakupu – Twój współczynnik konwersji wynosi 1%.
Na czym polega optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce?
Optymalizacja współczynnika konwersji to cykliczny proces.
Jak wygląda proces CRO?
- Przeprowadzenie badań i analiz w celu znalezienia obniżaczy konwersji w sklepie. Mówiąc inaczej – na początku trzeba zidentyfikować problemy, które obniżają Twoją sprzedaż. Sporym problemem w Twoim sklepie może być np. wysoki % porzuceń zamówienia. W trakcie analizy możesz np. zobaczyć, że dużo potencjalnych klientów opuszcza stronę, na kroku zamówienia, gdzie trzeba się zalogować lub zarejestrować. Może to być spowodowane brakiem możliwości złożenia zamówienia jako gość.
- Zaprojektowanie rozwiązań (hipotez) – jeśli wiesz już gdzie leży problem i co konkretnie może obniżać konwersję, czas zaprojektować rozwiązania, które podwyższą Twoją sprzedaż. Trzymając się naszego przykładu – stawiamy hipotezę: “dodanie możliwości zakupów bez rejestracji zwiększy konwersję”. Zaprojektowane zmiany warto przedstawić w formie graficznej, na makiecie.
- Przeprowadzenie testów – w kolejnym kroku sprawdź czy zaprojektowana przez Ciebie zmiana ma pozytywny wpływ na współczynnik konwersji i sprzedaż. W naszym przykładzie powinniśmy utworzyć test A/B, w którym połowę ruchu kierowalibyśmy na obecną stronę zamówienia, a połowę na wersję, gdzie dodaliśmy możliwość zakupów jako gość. Teraz czekamy, aż zbierzemy odpowiednią ilość danych i dowiemy się czy zmiana wpłynęła pozytywnie na współczynnik konwersji.
- Wdrożenie zwycięskiego wariantu. Jeśli okażę się, że wariant strony z możliwością złożenia zamówienia bez rejestracji sprzedaje lepiej – wdrażamy go do sklepu.
- Powtarzamy cykl.
Uwaga!
Jeśli w Twoim sklepie występuje oczywisty błąd (np. któryś z przycisków nie działa) – nie ma sensu żebyś przeprowadzał testy. W takim przypadku możesz przejść od razu do wdrożeń. Gdy Twój sklep ma mały ruch i małą liczbę transakcji (mniej niż 500-800 zamówień miesięcznie), również zalecamy żebyś wdrożył zmiany od razu. W takim przypadku testy mogą zająć bardzo dużo czasu żeby wyłonić zwycięzcę. Dlatego jeśli istnieje duża szansa, że wprowadzenie zmiany może podnieść momentalnie Twoją sprzedaż – nie ma co zwlekać.
Przeczytaj również: Redesign sklepu internetowego – czy to dobry pomysł?
Dlaczego optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce jest ważna?
Jeśli zajmujesz się e-commerce, wiesz doskonale, że pozyskiwanie ruchu jest drogie i coraz droższe.
Jednak zwiększanie ruchu to nie jedyna metoda zwiększania sprzedaży.
Dużo tańszą i efektywniejszą drogą jest właśnie optymalizacja konwersji, która polega na zamienianiu odwiedzających w kupujących.
Im lepiej Twój sklep będzie przekształcać ruch w sprzedaż, tym bardziej opłacalny staje się Twój biznes.
W ten sposób możesz zwiększać sprzedaż bez wydawania więcej na reklamy.
Jakie są korzyści z optymalizacji współczynnika konwersji w sklepach internetowych?
- Zwiększasz przychody
- Poprawiasz ROAS (zwrot z wydatków na marketing) – każda złotówka wydana na reklamę przynosi więcej zysku
- Twój sklep staje się bardziej wiarygodny i intuicyjny
- Treści w Twoim sklepie będą bardziej zrozumiałe i atrakcyjne dla Twoich klientów
Jak wystartować z optymalizacją współczynnika konwersji e-commerce?
Aby prawidłowo przeprowadzić optymalizację współczynnika konwersji, potrzebujesz:
- dokładnie zrozumieć swoich klientów – jakie mają potrzeby, co jest dla nich istotne, czego się obawiają itd.
- przeprowadzić analizę Google Analytics lub podobnego narzędzia,
- przeprowadzić dokładną analizę Twojego sklepu i zweryfikować:
- Czy komunikacja w Twoim sklepie jest jasna, czy posługujesz się językiem korzyści i czy wyróżniasz się na tle konkurencji;
- Jaka jest wiarygodność Twojego sklepu. Jeśli potencjalni klienci nie mają zaufania do Twojej strony – nie zrobią zakupów;
- Czy ścieżka zakupowa jest intuicyjna;
- Czy sklep jest zgodny z oczekiwaniami klientów i dopasowany do ich potrzeb;
- Czy w sklepie występują dystraktory (rozpraszacze);
- Czy korzystasz z mechanizmów wzbudzających pilność i motywację do zakupu.
- przeproprowadzić analizę formularza,
- przeanalizować click mapy i scroll mapy (np. wykorzystując Hotjar),
- przeanalizować nagrania sesji użytkowników (np. wykorzystując Hotjar),
- przeprowadzić testy z użytkownikami,
- przeanalizować wiadomości z live chatu i najczęściej pojawiające się pytania,
- przeprowadzić testy optymalizacyjne (np. korzystając z Google Optimize lub VWO)
- przeanalizować wyniki testów,
- zaangażować programistów, żeby wdrożyli zmiany lub wprowadzić je samodzielnie.
Brzmi skomplikowanie?
CRO wcale nie jest takie straszne jak mogłoby się wydawać.
Chętnie opowiemy Ci jak możesz wystartować z optymalizacją współczynnika konwersji i już dziś zacząć skuteczniej zamieniać odwiedzających w kupujących. Zamów bezpłatną konsultację.