15-04-2025

Jak analiza UX wpływa na strategię SEO – czyli SXO dla stron internetowych

Jak analiza UX wpływa na strategię SEO – czyli SXO dla stron internetowych

UX (user experience) to jeden z najważniejszych elementów, przekładających się na sukces strony internetowej. Wrażenia użytkowników determinują skuteczność sprzedaży, przekładają się na zaufanie do marki, a nawet wpływają na pozycjonowanie. W jaki sposób dokonać analizy UX, aby element ten wspierał SEO? W jaki sposób działania UX mogą przekładać się na strategię SEO? Sprawdźmy to.

SEO i UX to SXO. Pozycjonowanie stron i user experience w połączonym wydaniu są jednym z głównych fundamentów współczesnych wymogów wyszukiwarki Google. Nowoczesne algorytmy nie tylko sprawdzają, czy na stronie internetowej umieszczone są linki i słowa kluczowe. Istotne są też szybkość ładowania witryny, sposób dokonywania płatności czy wrażenia ogólne z wykorzystywania zasobów danego portalu.

Analiza UX – co warto wiedzieć na ten temat?

Czym jest analiza UX? To rodzaj audytu istniejącej już strony internetowej, który polega na sprawdzeniu wrażeń użytkownika w czasie korzystania z zasobów danego serwisu. Audyt ułatwia kontrolę tego, czy witryna jest przyjazna dla użytkownika, a także pozwala na wyciągnięcie wniosków związanych z ewentualnym przemodelowaniem strony w kierunku zmian pod odwiedzających.

Dzięki analizie UX możliwa jest poprawa użyteczności strony internetowej oraz optymalizacja jej funkcjonalności. W trakcie przeprowadzania audytu sprawdzane jest dopasowanie treści na stronie pod kątem upodobań grupy docelowej, realizowana jest analiza ruchu użytkowników, sprawdzana jest szybkość wczytywania poszczególnych elementów i badana techniczna warstwa strony pod kątem niezawodności i funkcjonowania. 

W jaki sposób analiza UX wpływa na strategię SEO?

Analiza UX ma istotne znaczenie z punktu widzenia strategii SEO. Z jakiego względu pozycjonowanie jest tak bardzo skorelowane z user experience? W znaczący sposób oddziałuje na algorytmy. Użytkownicy, którzy są zadowoleni z walorów użytkowych i wizualnych strony internetowej przesiadują na niej dłużej, częściej wracają i mogą dokonywać większej liczby interakcji. Dla Google to sygnał, że witryna internetowa jest wartościowa i godna polecenia.

W momencie, gdy algorytmy zauważą witrynę, zaczynają sprawdzać ją także pod kątem czystej optymalizacji. UX wpływa więc znacznie na dynamikę wzrostu SEO i może przełożyć się na poprawę wyników w wyszukiwarkach.

Audyt UX wpływa więc bezpośrednio na strategię SEO. Pokaże, jakie elementy powinny zostać zmienione, aby wpłynąć pozytywnie na użytkowników. Wśród nich są np. dotychczas opublikowane treści na stronie, które być może trzeba będzie zmienić nawet w diametralny sposób. To z kolei przekłada się na działania optymalizacji pod kątem SEO.

Obraz zawierający zrzut ekranu, designZawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

Zdj 2. Zarówno UX, jak i SEO przekładają się na dopasowaniu strony do potrzeb użytkowników. To np. elementy skutecznej płatności czy działania poprawiające ładowanie witryny

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/seo-web-mobile-web-positioning-1616306/ 

Działania zmierzające do poprawy UX znacznie przekładają się na uzyskanie współczynnika konwersji użytkowników. Jeżeli działania będą wykonane zgodnie ze sztuką, powinny zachęcić innych przedstawicieli grupy docelowej do wejścia na stronę. To znacznie zmieni strategię działań przy pozycjonowaniu, gdyż zmniejszy konieczną ilość działań w celu uzyskania zamierzonych efektów.

Czy SXO to droga do skutecznego budowania pozycji witryny?

Z powyższych widać wyraźnie, że SEO i UX w połączonym wydaniu wpływają na optymalizację strony internetowej zarówno pod kątem użytkowym, jak i wymagań algorytmów wyszukiwarki internetowej. 

UX i SEO łącznie to działania SXO. Prace oparte na optymalizacji witryny pod kątem algorytmów Google i dopasowania jej do potrzeb użytkowników ostatecznie pozwalają na budowanie marki witryny w wynikach wyszukiwania, ale też ruchu organicznym. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań musisz jednak przeprowadzić kompleksowy audyt UX, sprawdzić stronę pod kątem SEO i wdrożyć pełną strategię SEO i UX. W ten sposób możesz w wymierny sposób zwiększyć sprzedaż i rozpoznawalność swojej strony internetowej. 

Oceń artykuł:
brak ocen