Wittchen – audyt i naprawa konfiguracji Google Analytics 4

Google Analytics 4
GTM
Wittchen – audyt i naprawa konfiguracji Google Analytics 4
Wstęp

Na starcie współpracy z Wittchen okazało się, że GA4 oznacza stronę wejścia jako (not set) w przypadku aż 60 % sesji! 

W tym case study pokażemy Ci jak krok po kroku rozwiązaliśmy problem, z którym przez lata nie poradziły sobie inne agencje. 

Sytuacja zastana

Na początku współpracy z naszymi Klientami zawsze weryfikujemy GA4, aby mieć pewność, że na zebranych tam danych można polegać. Nie inaczej było też w tym przypadku. Podczas weryfikacji szybko wykryliśmy, że ok. 60% stron docelowych oznaczono jako (not set).

Oznacza to, że nie mieliśmy danych o tym, na jakich podstronach ląduję aż 60% użytkowników!

Konsekwencje takiego problemu są bardzo poważne, gdyż:

  • nie wiemy od jakich podstron lub grup podstron użytkownicy najczęściej zaczynają sesję (a więc nie możemy zweryfikować, który landing może być potencjalnie problematyczny)
  • dane w innych raportach mogą być przekłamane. Przykładowo w raporcie ścieżki nie uwzględnimy wielu użytkowników, którzy wylądowali na pierwszym kroku ścieżki (bo dane o 60% landingów nie są w ogóle rejestrowane).
  • utrudnia to identyfikację tzw. “wąskich gardeł” w przypadku kampanii marketingowych, co potencjalnie zwiększa koszt pozyskania użytkownika i zmniejsza ROAS

Problem z landingami oznaczonymi jako (not set) wynika ze sposobu działania GA4. W związku z tym często nie da się tego problemu wyeliminować w 100%, natomiast warto dążyć, aby takich landingów pojawiało się jak najmniej (najlepiej poniżej 5%).

Wyzwania

Poza samą identyfikacją i naprawą problemu, wyzwaniem była też sama skala organizacji. Wittchen to spółka akcyjna zatrudniająca wielu pracowników i agencji. Problemem było więc tutaj to, jak naprawić część mechanizmu, nie zaburzając pracy innych działów. Inaczej mówiąc, mieliśmy tutaj do czynienia z systemem naczyń połączonych, a od GA4 zależne były m.in. agencje digital. 

Co zrobiliśmy?

Problem ze stronami docelowymi (czyli landingami) oznaczonymi jako (not set) w GA4 może mieć kilka potencjalnych przyczyn. Na start przeanalizowaliśmy więc całą konfigurację, aby zidentyfikować, co konkretnie wpływa na zaburzone dane.

Na tej podstawie w GTMie oraz w GA4 wprowadziliśmy kilka mniejszych zmian, które u innych Klientów ograniczały tego typu problemy. W przypadku GA4 Wittchen nie odnotowaliśmy jednak znaczącej różnicy. Problem wymagał więc większej ingerencji w sposób wdrożenia GA4.

Wykonaliśmy kilka kolejnych iteracji zmian, aby przetestować inne możliwe rozwiązania tego problemu, jednak żadne z nich nie przynosiło oczekiwanego efektu.

Na tym etapie przetestowaliśmy już wszystkie, sprawdzone u innych Klientów sposoby radzenia sobie z tym problemem. Przekopaliśmy całą konfigurację wzdłuż i wszerz wraz ze wszelkimi integracjami, które wchodziły w interakcję z GA4.

Skoro więc sprawdzone sposoby zawiodły, podeszliśmy do problemu od innej strony. Zmieniliśmy sposób myślenia i zamiast zastanawiać się CO JEST PRZYCZYNĄ problemu, zaczęliśmy szukać KOGO TEN PROBLEM DOTYCZY.

Mogłoby się wydawać, że jest to zmiana czysto kosmetyczna, jednak tego typu podejście szybko przyniosło efekty. Analiza danych zebranych w GA4 wykazała, że 100% stron docelowych oznaczonych jako (not set) przypisano do zdarzenia utworzonego na potrzeby jednej z grup odbiorców. Podejrzane prawda? 

To doprowadziło nas do źródła problemu.

Okazało się, żę zdarzenie nie zostało dodane przez GTMa (jak cała konfiguracja GA4), a bezpośrednio przez grupy odbiorców w GA4.

Wiedząc to – przeprowadziliśmy kolejny test… i bingo! W czasie naszego testu (not sety) znacząco spadły, co widać na poniższym wykresie.

Rozwiązaliśmy problem, z którym od lat nie poradził sobie żaden specjalista ani agencja!

Efekt: Obniżenie (not set) z 60% do 5%

Wdrożone przez nas zmiany znacznie obniżyły występowanie landingów (not set). Z pierwotnych 60% na początku projektu, zeszliśmy do ok. 5%.

Rozwiązanie problemu z (not set) przyniosło Klientowi wiele korzyści takich jak:

  • możliwość wiarygodnego ocenienia skutezności landingów, dzięki czemu można wyłapać, które podstronie potencjalnie wymagają zmian, 
  • wzrosła też wiarygodność danych w GA4, co przełożyło się na dokładniejsze analizy (m.in. ścieżki zakupowej)
  • możliwość pogłębionych analiz dot. użytkowników określonych landingów
  • zwiększone zaufanie do danych zgromadzonych w GA4
Widzisz podobny problem w swoim GA4?

Nie czekaj. Zdiagnozuj przyczynę, wyeliminuj błędy i wyciągaj wnioski z wiarygodnych danych. To inwestycja, która pozwala m.in. lepiej optymalizować budżet reklamowy oraz UX.

Jeśli na swoim koncie GA4 widzisz problem z (not set) i rwiesz włosy z głowy, bo nie wiesz jak go rozwiązać, zgłoś się do nas. Skonfigurowaliśmy już setki kont GA4 w różnych typach biznesów i na różnych technologiach (m.in na różnego rodzaju platformach e-commerce, ale też na rozwiązaniach dedykowanych pod potrzeby konkretnego biznesu).

Chcesz mieć wiarygodne dane w swoim GA4?

Napisz do nas

Więcej case studies

01 /
Klient Mamabrum Mamabrum to sklep internetowy, specjalizujący się w sprzedaży zabawek, wózków, akcesoriów oraz innych produktów dla dzieci. Sklep oferuje szeroki wybór starannie dobranych artykułów, aby sprostać potrzebom i oczekiwaniom rodziców. Ich oferta skierowana jest głównie do rodzin...
Przeczytaj case study
02 /
Klient Ph.Doctor Ph.Doctor to jedna z topowych polskich marek kosmetycznych stworzona przez dermatolog, dr Ninę Wiśniewską. Podczas tworzenia swoich kosmetyków, Ph.Doctor kieruje się wiedzą medyczną o skórze oraz najnowszymi badaniami z zakresu składników kosmetycznych. Celem marki jest projektowanie...
Przeczytaj case study
03 /
Klient Wideorejestratory24.pl Wideorejestratory24.pl to specjalistyczny sklep internetowy z kamerami samochodowymi, który jest na rynku już od 2014 roku. WR24.pl wyróżniają się na tle konkurencji: świetnymi materiałami edukacyjnymi i opisami produktowymi, wyspecjalizowaną i merytoryczną obsługą (klientów sklepu obsługują eksperci...
Przeczytaj case study