Optymalizacja drzewka kategorii sklepu internetowego, dzięki tree testingowi

Badania UX/CRO
Optymalizacja drzewka kategorii sklepu internetowego, dzięki tree testingowi
Wyzwanie

Optymalizacja drzewka kategorii

W jednym ze sklepów z roślinami, dekoracjami i akcesoriami ogrodowymi zidentyfikowaliśmy, że budowa drzewka kategorii może powodować problemy w odnajdywaniu produktów.

Sklep miał bogaty i szeroki asortyment, przez co cała struktura była nieco skomplikowana. Mieliśmy pewne hipotezy co moża poprawić, a żeby je zweryfikować przeprowadziliśmy tree testing.

Kontekst

Drzewko kategorii nie powinno „zmuszać do myślenia”

“Don’t make me think” – tak brzmi tytuł jednej z najpopularniejszych książek o UX, który jest jednocześnie jedną z podstawowych zasad projektowania stron internetowych. Mimo, że od momentu wydania książki minęło już grubo ponad 20 lat, ta zasada jest wciąż aktualna. A chodzi w niej o to, że każda strona www powinna być na tyle zrozumiała, oczywista i niewymagająca dodatkowych objaśnień, żeby nie “zmuszała odwiedzających do myślenia” i wysiłku. 

Jedną z akcji, która zdecydowanie zmuszała użytkowników sklepu do myślenia było poruszanie się po drzewku kategorii i odnajdowaniu w nim podkategorii/produktów, które ich interesują.

Czym jest tree testing?

Tree testing pozwala sprawdzić jak użytkownicy poruszają się po drzewku kategorii. Testerzy dostają do dyspozycji drzewo kategorii i podkategorii, a ich zadaniem jest znalezienie określonych elementów.

Dzięki temu można ocenić, czy użytkownicy mogą szybko i łatwo znaleźć potrzebne informacje oraz czy struktura informacji jest dla nich intuicyjna. Tree testing przeprowadza się zazwyczaj na grupie 30-100 osób.

Nasze działania

Przeprowadzenie tree testingu

Mieliśmy hipotezy co może być problematyczne w obecnym drzewku kategorii. Żeby je zweryfikować przeprowadziliśmy tree testing.

Jedno z zadań dla testerów brzmiało: “Wyobraź sobie, że chcesz posadzić w ogrodzie nową roślinę, ale zależy Ci na tym, aby przeżyła okres zimy i niskich temperatur. Znajdź w ofercie sklepu produkt, który będzie pasował do wymagań.”

Zaobserwowaliśmy, że tylko 69% userów poradziło sobie z tym zadaniem i odszukało właściwą podkategorię.

Inne z zadań, zaskoczyło nas jeszcze bardziej. Zadaniem testerów było odnalezienie w drzewku kategorii “wazonów”.

Jedynie 34% userów udało się to zrobić. “Wazony” były tak mocno schowane w strukturze podkategorii, że dotarcie do nich zdecydowanie “zmuszało do myślenia”.

A oto kilka cytatów testerów:

  • „Znalezienie naczynia (wazonu) dla cietych kwiatow bylo problematyczne, poniewaz w menu/rozpisce byly tylko doniczki i akcesoria. Nigdzie nie bylo wyszczegolnionych innych naczyn/wazonow, ani nie bylo zadnej kategorii dla kwiatow cietych.”
  • „nie wiedziałam gdzie szukać wazonu na kwiaty, wg mnie jest to dekoracja ale pewności nie mam”
  • „Nie byłam pewna, czy gdzie mam szukać większej doniczki”
  • „Najdłużej szukałam wazonu. Najpierw kliknęłam dobrą kategorię, ale nie spodziewałam się, że będzie jeszcze w podkategorii.”
Efekty

Stworzenie zrozumiałego i intuicyjnego drzewka kategorii, po którym łatwo się poruszać

Na podstawie wniosków z badania przebudowaliśmy niektóre nazwy kategorii, podkategorii i podpodkategorii oraz zmieniliśmy ich strukturę i zawartość, a w niektórych miejscach dodaliśmy dodatkowe wyjaśnienia.

Następnie przeprowadziliśmy kolejną turę tree testingu (na przebudowanym drzewku). Użytkownicy znacząco lepiej radzili sobie z poruszaniem się po kategoriach i odnajdowaniem szukanych przez nich produktów.

Chcesz dowiedzieć się gdzie i dlaczego ucieka konwersja na Twojej stronie internetowej?

Napisz do nas

Więcej case studies

01 /
Klient Ph.Doctor Ph.Doctor to jedna z topowych polskich marek kosmetycznych stworzona przez dermatolog, dr Ninę Wiśniewską. Podczas tworzenia swoich kosmetyków, Ph.Doctor kieruje się wiedzą medyczną o skórze oraz najnowszymi badaniami z zakresu składników kosmetycznych. Celem marki jest projektowanie...
Przeczytaj case study
02 /
Klient Wideorejestratory24.pl Wideorejestratory24.pl to specjalistyczny sklep internetowy z kamerami samochodowymi, który jest na rynku już od 2014 roku. WR24.pl wyróżniają się na tle konkurencji: świetnymi materiałami edukacyjnymi i opisami produktowymi, wyspecjalizowaną i merytoryczną obsługą (klientów sklepu obsługują eksperci...
Przeczytaj case study
03 /
Klient Chroma.pl Chroma.pl to pierwsza i największa drukarnia online w Polsce. Oferuje bardzo szeroką gamę produktów – od wizytówek, po rollupy. Chroma, jako lider rynku i jedna z czołowych firm poligraficznych w Europie, stale inwestuje w nowoczesne urządzenia...
Przeczytaj case study