Optymalizacja drzewka kategorii sklepu internetowego, dzięki tree testingowi
Wyzwanie
Optymalizacja drzewka kategorii
W jednym ze sklepów z roślinami, dekoracjami i akcesoriami ogrodowymi zidentyfikowaliśmy, że budowa drzewka kategorii może powodować problemy w odnajdywaniu produktów.
Sklep miał bogaty i szeroki asortyment, przez co cała struktura była nieco skomplikowana. Mieliśmy pewne hipotezy co moża poprawić, a żeby je zweryfikować przeprowadziliśmy tree testing.
Kontekst
Drzewko kategorii nie powinno „zmuszać do myślenia”
“Don’t make me think” – tak brzmi tytuł jednej z najpopularniejszych książek o UX, który jest jednocześnie jedną z podstawowych zasad projektowania stron internetowych. Mimo, że od momentu wydania książki minęło już grubo ponad 20 lat, ta zasada jest wciąż aktualna. A chodzi w niej o to, że każda strona www powinna być na tyle zrozumiała, oczywista i niewymagająca dodatkowych objaśnień, żeby nie “zmuszała odwiedzających do myślenia” i wysiłku.
Jedną z akcji, która zdecydowanie zmuszała użytkowników sklepu do myślenia było poruszanie się po drzewku kategorii i odnajdowaniu w nim podkategorii/produktów, które ich interesują.
Czym jest tree testing?
Tree testing pozwala sprawdzić jak użytkownicy poruszają się po drzewku kategorii. Testerzy dostają do dyspozycji drzewo kategorii i podkategorii, a ich zadaniem jest znalezienie określonych elementów.
Dzięki temu można ocenić, czy użytkownicy mogą szybko i łatwo znaleźć potrzebne informacje oraz czy struktura informacji jest dla nich intuicyjna. Tree testing przeprowadza się zazwyczaj na grupie 30-100 osób.
Nasze działania
Przeprowadzenie tree testingu
Mieliśmy hipotezy co może być problematyczne w obecnym drzewku kategorii. Żeby je zweryfikować przeprowadziliśmy tree testing.
Jedno z zadań dla testerów brzmiało: “Wyobraź sobie, że chcesz posadzić w ogrodzie nową roślinę, ale zależy Ci na tym, aby przeżyła okres zimy i niskich temperatur. Znajdź w ofercie sklepu produkt, który będzie pasował do wymagań.”
Zaobserwowaliśmy, że tylko 69% userów poradziło sobie z tym zadaniem i odszukało właściwą podkategorię.
Inne z zadań, zaskoczyło nas jeszcze bardziej. Zadaniem testerów było odnalezienie w drzewku kategorii “wazonów”.
Jedynie 34% userów udało się to zrobić. “Wazony” były tak mocno schowane w strukturze podkategorii, że dotarcie do nich zdecydowanie “zmuszało do myślenia”.
A oto kilka cytatów testerów:
- „Znalezienie naczynia (wazonu) dla cietych kwiatow bylo problematyczne, poniewaz w menu/rozpisce byly tylko doniczki i akcesoria. Nigdzie nie bylo wyszczegolnionych innych naczyn/wazonow, ani nie bylo zadnej kategorii dla kwiatow cietych.”
- „nie wiedziałam gdzie szukać wazonu na kwiaty, wg mnie jest to dekoracja ale pewności nie mam”
- „Nie byłam pewna, czy gdzie mam szukać większej doniczki”
- „Najdłużej szukałam wazonu. Najpierw kliknęłam dobrą kategorię, ale nie spodziewałam się, że będzie jeszcze w podkategorii.”
Efekty
Stworzenie zrozumiałego i intuicyjnego drzewka kategorii, po którym łatwo się poruszać
Na podstawie wniosków z badania przebudowaliśmy niektóre nazwy kategorii, podkategorii i podpodkategorii oraz zmieniliśmy ich strukturę i zawartość, a w niektórych miejscach dodaliśmy dodatkowe wyjaśnienia.
Następnie przeprowadziliśmy kolejną turę tree testingu (na przebudowanym drzewku). Użytkownicy znacząco lepiej radzili sobie z poruszaniem się po kategoriach i odnajdowaniem szukanych przez nich produktów.