Peko.pl – sukces SEO podczas redesignu strony

Wprowadzenie
Redesign strony internetowej PEKO był kompleksowym projektem, który obejmował nie tylko odświeżenie wizualne oraz poprawę konwersji i doświadczeń użytkownika, ale także gruntowną przebudowę całej struktury serwisu. (Więcej o redesignie w kontekście developmentu, UX i optymalizacji konwersji przeczytasz tutaj: Case study: redesign i wdrożenie nowej strony PEKO.)
Zmiany te wiązały się z dużymi wyzwaniami pod kątem SEO – każda ingerencja w strukturę, treści czy linkowanie niesie ryzyko spadku widoczności w wynikach wyszukiwania.
Naszym celem było nie tylko zminimalizowanie tego ryzyka, ale także wykorzystanie tej okazji do poprawy pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Dzięki przemyślanej strategii udało nam się przejść przez proces bez strat w widoczności. Co więcej – osiągnęliśmy imponujące wzrosty w rankingach wyszukiwarek pomimo zmniejszenia ilości podstron!
Całym projektem zarządzał Mateusz, nasz Ekspert SEO.
Wyzwania
Podczas pracy nad SEO dla nowej strony Peko.pl zidentyfikowaliśmy trzy kluczowe wyzwania:
- Dobór nowych fraz kluczowych – takich, które precyzyjnie odpowiadają intencjom użytkowników.
- Zaprojektowanie linkowania wewnętrznego – tak, by było przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
- Przekierowania dawnej struktury – minimalizując utratę wartości (link juice) i zabezpieczając ruch generowany przez stare strony.
Nasze działania
1. Analiza intencji fraz kluczowych
W branży spedycyjnej wiele fraz kluczowych, choć pozornie atrakcyjnych, w rzeczywistości nie przekłada się na sprzedaż. Przykładem są frazy, które Google klasyfikuje jako informacyjne – wyświetlając strony z definicjami lub ofertami niezwiązanymi z usługami spedycyjnymi.
Przeprowadziliśmy analizę intencji użytkowników i dobraliśmy takie frazy, które przyciągną potencjalnych klientów, realnie zainteresowanych usługami transportowymi PEKO.
2. Optymalizacja linkowania wewnętrznego
Dotychczasowa struktura strony była przeładowana linkami z rozbudowanymi anchorami, co utrudniało nawigację użytkownikom i wprowadzało chaos.
W nowej strukturze zredukowaliśmy liczę linkw w głównej architekturze informacji, koncentrując się na najważniejszych podstronach.
Aby zachować odpowiednią proporcje linków, wdrożyliśmy dodatkowe moduły ułatwiające nawigację pomiędzy usługami. Pozostałą różnice uzupełniliśmy za pomocą linkowania śródtekstowego oraz mapy strony.
Dzięki temu wszystkie najważniejsze usługi zawierają taką samą ilość linków wewnętrznych, a wraz ze zmniejszającym się priorytetem (oraz trudności frazy kluczowej) ilość linków wewnętrznych się zmniejsza co ułatwia nawigację użytkownikom oraz nadaje priorytety dla Google botów.
3. Przekierowania dawnej struktury
Ważnym etapem była analiza profilu linków. To na tej podstawie zdecydowaliśmy, który prefiks URL zachować (z www czy bez www) oraz jak przekierować strony, które nie miały swoich odpowiedników w nowej strukturze.
Dla stron generujących ruch, ale usuniętych podczas redesignu, zostosowaliśmy dwa rozwiązania:
- Linki brandów przekierowano na stronę główną
- Linki typu exact Match skierowano na nowy sanding page, informujący o mniej priorytetowej usłudze.
Rezultaty
SEO na plus
Pomimo radykalnych zmian w wyglądzie i strukturze strony (w celu optymalizacji konwersji), migrację udało się przejść bezstratnie. Co więcej – zaraz po wdrożeniu nowej wersji, widoczność serwisu wzrosła i w dalszym ciągu wykazuje tendencje wzrostową na nowe, lepiej dopasowane frazy.
Top 50 (frazy na pozycjach 11-50):
Wzrost o 70,6% (z 1308 do 2231 fraz) w ciągu 6 miesięcy.
Top 10 (frazy na pozycjach 4-10):
Wzrost o 97,5% (z 406 do 802 fraz) w ciągu 6 miesięcy
Top 3 (frazy na pozycjach 1-3):
Wzrost o 81,4% (z 86 do 156 fraz) w ciągu 6 miesięcy
Podsumowanie
Redesign strony Peko.pl był nie tylko okazją do odświeżenia wizualnego i poprawy funkcjonalności, ale także do osiągnięcia znaczącej poprawy wyników SEO. Dzięki przemyślanej strategii udało nam się przeprowadzić zmiany bez ryzyka utraty widoczności, a nawet wygenerować wzrosty, które przełożyły się na większą widoczność firmy w wynikach wyszukiwania.