03-04-2024

Conversion Copywriting w e-commerce – 14 zasad pisania tekstów, które sprzedają

Conversion Copywriting w e-commerce – 14 zasad pisania tekstów, które sprzedają

Czasem zmiana lub dodanie kilku słów na stronie Twojego sklepu internetowego może przynieść Ci dodatkowe dziesiątki tysięcy przychodu.

W Twoim sklepie internetowym może znajdować się sporo tekstów, które obniżają konwersję. Na przykład: komunikat o błędnym wypełnieniu formularza na stronie zamówienia może być niejasny dla użytkowników, przez co mogą porzucać zakupy.

W tym artykule skupię są na copywritingu w kontekście optymalizacji konwersji (CRO). Pokażę Ci 14 porad jak pisać, żeby zamieniać odwiedzających w kupujących.

Zapomnij więc na chwilę o copywritingu w kontekście SEO i skup się na tym, że teksty (i mikro-teksty) to jeden z najważniejszych elementów wpływających na sprzedaż w e-commerce.

Niedoceniana metoda zwiększania sprzedaży w e-commerce – conversion copywriting.

Jednym z mitów jest to, że aby zwiększać współczynnik konwersji e-commerce wystarczy jedynie poprawiać design, funkcjonalności i wydajność sklepu… Cóż, nie do końca tak jest. 

Optymalizacja copywritingu to równie istotny element skutecznej optymalizacji konwersji (CRO).

Słowa, których używasz, mają ogromny wpływ na sprzedaż w Twoim e-commerce.  Dobre teksty sprzedają. 

Copywriting ma naprawdę potężny wpływ na konwersję i może zachęcać lub zniechęcać klientów do zakupu. 

Zmiana kilku słów na stronie Twojego sklepu internetowego może znacząco podnieść sprzedaż.

Przykład:

W sklepie jednego z naszych klientów, który sprzedaje szklane bombki choinkowe, przetestowaliśmy dodanie tekstu “Gwarancja bezpiecznego pakowania” w widocznym miejscu karty produktu i w top barze, nad menu.

Efekt? Wzrost liczby zamówień o kilkanaście procent.

14 zasad conversion copywritingu dla sklepów internetowych

No dobrze, przejdźmy zatem do tytułowych 14 zasad conversion copywritingu w e-commerce:

1. Copywriting to NIE TYLKO teksty pod SEO. 

Jeśli do tej pory kojarzyłeś copywriting tylko i wyłącznie z SEO, zachęcam Cię, żebyś zmienił_a swoje podejście. Słowa, których używasz, mają ogromny wpływ na konwersję w Twoim e-commerce.

2. Teksty muszą skupiać się na kliencie. 

Jeśli tworzysz treść – to klient (i jego wygoda) powinny być w centrum uwagi. Nie Twój produkt czy marka. 

Np. jeśli piszesz opis produktu – przekaż swoim klientom, jak Twoje produkty mogą zaspokoić ich potrzeby. 

Pokaż im jakie problemy rozwiązujesz i jakie korzyści od Ciebie dostaną. Nie skupiaj się na opowiadaniu jak świetna jest Twoja firma, bo ich odstraszysz.

Zastanów się czy na wszystkich najważniejszych podstronach (strona główna, kategorie, karty produktów, koszyk, zamówienie) dostarczasz klientom informacje, które są dla nich niezbędne.

3. Używaj języka korzyści.

Parametry Twoich produktów są ważne, ale korzyści ważniejsze. Ludzie w internecie mają bardzo słabą koncentrację i błyskawicznie się nudzą… Zwłaszcza, kiedy na stronie sprzedażowej nie widzą tego, co dla nich ważne.

Mało kto chce czytać o parametrach i cechach produktu. Każdy chce wiedzieć jak to, co oferujesz, poprawi ich życie.

Pisząc o cechach produktu, pomyśl o tym jakie daje on korzyści dla klientów i podkreśl to w opisach. 

Powiąż cechy z korzyściami. Wyjaśnij, co dokładnie zyskuje klient, dzięki Twojemu produktowi.

Przykład: 

“Laptop z procesorem AMD Ryzen 9 7950X o taktowaniu 4.5 GHz i z 16 rdzeniami” niewiele mówi przeciętnej osobie, która kupuje laptopa. Ale kiedy dodasz, że: „ten procesor jest 2 razy szybszy niż średnia na rynku”, ludzie zrozumieją, o co tu chodzi.

4. Bądź konkretny_a.
Nie używaj pustych i nic nieznaczących komunikatów. Konkrety sprzedają. Ogólniki nie. 

  • Zamiast “Wydłużone zwroty”, napisz: “30 dni na zwrot”
  • Zamiast “Ekspresowa dostawa”, napisz: “Odbiór za godzinę” lub “Dostawa na następny dzień”
  • Zamiast “Najlepsza obsługa klienta”, napisz: “Odpowiadamy maksymalnie w ciągu 5 minut”

5. Pisz jasno i klarownie. 

Im jaśniejsze i bardziej klarowne są Twoje teksty, tym większe prawdopodobieństwo, że klienci wszystko zrozumieją i dokonają konwersji.

“Komplikujesz, nie handlujesz”. Chaos i niezrozumienie to wrogowie biznesu. 

Niestety, często treści tworzone przez sklepy internetowe są zrozumiałe tylko dla ich właścicieli, pracowników i copywriterów. 

Aby utrzymać zaangażowanie odbiorców i doprowadzić ich do konwersji musisz pisać jasno, zrozumiale i klarownie. 

Przykład:

Jakiś czas temu współpracowaliśmy ze sklepem z czapkami zimowymi, który oprócz sprzedaży produktów pod swoją marką do klientów detalicznych i biznesowych, oferuje również produkcję czapek na zamówienie. Mówiąc inaczej – produkują czapki ‘szyte na miarę’ dla innych marek – możesz wysłać im logo i projekt czapki, a oni ją dla Ciebie wykonają.

Wcześniej komunikowali tę usługę w menu swojego sklepu pod nazwą “Zamówienie indywidualne”, która – umówmy się – nie za wiele mówiła. No, bo co to znaczy “Zamówienie indywidualne”?

Zmieniliśmy nazwę na bardziej jasną i precyzyjną: “Twój projekt czapki”. Liczba kliknięć zwiększyła się dwukrotnie.

6. Dostarczaj w tekstach wszystkie niezbędne informacje.
Badanie przeprowadzone przez International Data Corporation (IDC) wykazało, że 50% porzuconych zakupów w internecie wynikało z braku informacji. 

Jeśli odwiedzający czytają treści na Twojej stronie i nie mogą znaleźć informacji, których poszukują, nie zrobią u Ciebie zakupów.

Z drugiej strony nie można też popadać ze skrajności w skrajność – zbyt wiele danych może przytłoczyć użytkownika.  

7. Unikaj niezrozumiałych branżowych pojęć. 

W większości przypadków, pisanie żargonem może obniżać konwersję. Jeśli piszesz żargonem, zrozumieją Cię tylko osoby, które również się nim posługują. 

Jeśli piszesz językiem zrozumiałym dla wszystkich, automatycznie zwiększasz szansę na konwersje. (Specjaliści z branży również rozumieją uproszczony język ;)) 

8. Pisz do ludzi tak, jakbyś mówił do nich podczas zwykłej rozmowy. 

Jeśli na siłę będziesz pisać tak, żeby “brzmieć mądrze”, raczej zrobisz sobie więcej krzywdy, niż będziesz miał z tego pożytku. Unikaj używania wymyślnych i niecodziennych słów.

9. Nie używaj wyświechtanych zwrotów, jak „najwyższa jakość w najniższej cenie” czy “najlepszy sklep/produkt na rynku”. 

Jasne, możesz powiedzieć, że Twój sklep jest najlepszy. Ale nikt ci w to nie uwierzy, jeśli nie masz jak za tym poświadczyć. 

Używaj zwrotów w stylu “najlepszy sklep” tylko jeśli możesz to w jakiś sposób poprzeć (np. jeśli faktycznie otrzymałeś nagrodę mówiącą, że jesteś najlepszy w danym obszarze). Jeśli otrzymałeś_łaś jakieś nagrody, napisz konkretnie jaką nagrodę zdobyłeś_łaś i w jakiej kategorii.

10. Twoje teksty muszą przekazywać wartość i być przekonujące.

11. Nie lej wody – skup się na tym co najważniejsze dla Twoich klientów

Jeśli do tej pory w swoich tekstach “lałeś wodę” – uprość i zmniejsz ilości tekstu na swojej stronie, tak żeby tekst był przyjemniejszy do czytania i bardziej wartościowy dla użytkownika.

12. Tekst musi być czytelny

Unikaj ścian tekstu. Zadbaj o to, żeby w dłuższych tekstach było odpowiednio dużo akapitów i białej przestrzeni. Jeśli to możliwe, korzystaj z punktorów i krótkich list z ikonami. 

13. Twój potencjalny klient nie ma tyle czasu na czytanie twojej strony co Ty

Może brzmieć to jak oczywistość, ale wiele osób zajmujących się e-commerce wydaje się o tym zapominać. 

Użytkownicy Twojego sklepu nie będą się wczytywali w każde zdanie, które napiszesz. Musisz być konkretny i wiedzieć jakie informacje są najbardziej wartościowe dla Twoich klientów.

14. Nie odkładaj copywritingu na później. 

Wiem, że napisanie dobrych tekstów na wszystkie strony Twojego sklepu to dużo pracy, ale prędzej czy później to się opłaci.

Oceń artykuł:
brak ocen

Chcesz zamieniać więcej odwiedzających w kupujących?

Porozmawiaj z ekspertem CRO