Google Optimize – co to jest? Jak przeprowadzić test A/B?

Testy A/B kojarzą się wielu marketerom i przedsiębiorcom głównie z email marketingiem.
Często ograniczają się oni jedynie do testowania tytułów i treści maili oraz pop-upów pozyskujących adresy mailowe.
Otóż można testować również różne wersje stron internetowych. Może to przynieść naprawdę niesamowite rezultaty dla Twojego biznesu.
Z tego wpisu dowiesz się jak przeprowadzać testy A/B i jak wykorzystać do tego Google Optimize.
Do czego służy Google Optimize?
Google Optimize to narzędzie, które służy do optymalizacji współczynnika konwersji Twojego sklepu lub strony internetowej.
Dzięki Google Optimize przeprowadzisz wygodnie (i co ważne bezpłatnie) testy A/B w swojej witrynie.
Pozwala testować m.in. różne warianty tekstów, zdjęć, kolorów i buttonów oraz daje możliwość usuwania lub zmiany kolejności elementów na Twojej stronie.
Możesz również skorzystać z edycji kodu HTML i testować bardziej zaawansowane zmiany.
Zalety Google Optimize
Na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań pozwalających na przeprowadzania testów A/B w witrynach internetowych.
Wśród najpopularniejszych są m.in.: VWO, Optimizely i właśnie Google Optimize.
Ten ostatni wyróżnia się przede wszystkim:
- brakiem kosztów – narzędzie jest całkowicie bezpłatne,
- intuicyjnym i prostym interfejsem. Ogromną zaletą Google Optimize jest edytor wizualny, dzięki któremu wiele prostych zmian i testów możesz przeprowadzić bez konieczności angażowania programisty.

Oczywiście bardziej skomplikowane zmiany będą wymagały ingerencji w kod.
Jak działa Google Optimize i na czym polegają testy A/B?
Narzędzia do testów A/B wpuszczają 50% ruchu na oryginalną wersję strony (wariant A) i 50% ruchu na wersję testową (wariant B).
Oczywiście możliwe jest testowanie jednocześnie więcej niż 2 wariantów strony. Jeśli zdecydujesz się np. na wprowadzenie 4 wariantów testu (A, B, C, D), na każdy z nich będzie kierowane 25% ruchu.
Google Optimize zbiera dane dot. konwersji poszczególnych wariantów testu i pokazuje, który wariant performuje najlepiej.
Dzięki temu widzisz czy testowe wersje mają lepszy współczynnik konwersji i co powinieneś zmienić w swojej aktualnej stronie, aby Twoja sprzedaż urosła.
Jak przygotować się do testów A/B w sklepie internetowym
Optymalizacja konwersji nie zaczyna się jednak od włączenia Google Optimize i stworzenia testów A/B.
No bo w końcu skąd masz wiedzieć co przetestować, skoro nie wiesz co może stanowić problem w Twoim sklepie lub stronie internetowej.
Jak znaleźć potencjalne obniżacze sprzedaży?
- Skorzystaj z narzędzi nagrywających sesje odwiedzających Twój sklep. Obserwuj jak użytkownicy zachowują się na stronie. Stwórz heatmapy. Sprawdź w co klikają, a w co nie klikają użytkownicy? Gdzie się gubią? W którym momencie opuszczają stronę? Narzędzia, które możesz wykorzystać to m.in.:
- Hotjar
- Smartlook
- CrazyEgg
- Cux.io
- Zajrzyj do Google Analytics. To kopalnia wiedzy nt. zachowań Twoich użytkowników. Raporty warte uwagi to m.in.:
- Ruch mobilny – różnice we wsp. konwersji (desktop vs mobile)
- Wszystkie strony
- Skuteczność produktu
- Zachowania zakupowe
- Zachowanie na etapie realizacji transakcji
- Przeprowadź wywiady pogłębione z użytkownikami lub (tańsza opcja) pokaż sklep swojemu znajomemu i daj mu zadanie do wykonania (np. dodanie czerwonych butów do koszyka). Obserwuj czy wszystko jest dla niego intuicyjne. Zapytaj go z czym miał problemy, jakie miał wątpliwości, co było dla niego niejasne.
- Przeprowadź ankietę wśród klientów. Zapytaj ich o doświadczenia zakupowe. Zapytaj ich czy podczas zakupów w Twoim sklepie wszystko było jasne i zrozumiałe.
Po przeprowadzeniu takich badań będziesz wiedzieć jakie problemy występują w Twoim sklepie i co można w nim poprawić.
Spisz swoje wnioski i potencjalne miejsca i elementy w sklepie, które mogą obniżać sprzedaż.
Sformułuj problemy i hipotezy. Np:
- PROBLEM: Przycisk “PRZEJDŹ DO KASY” w koszyku jest słabo widoczny i zasłania go ikonka czatu.
HIPOTEZA: Powiększenie i przesunięcie przycisku “PRZEJDŹ DO KASY” w koszyku wpłynie na poprawę współczynnika finalizacji zamówień - PROBLEM: Krótki opis produktu jest ścianą tekstu i wiele użytkowników go pomija.
HIPOTEZA: Rozbicie krótkiego opisu produktu na krótkie punkty sprawi, że będzie bardziej czytelny, jasny i przejrzysty, dzięki czemu zwiększy się liczba dodań do koszyka.
Następnym krokiem powinna być wizualizacja hipotez, które masz zamiar przetestować.
Przygotuj w tym celu makiety, na których umieścisz widoki testowych podstron.
Miej z tyłu głowy ograniczenia technologiczne jakie ma Twój CMS. Może zdarzyć się tak, że zaprojektujesz piękne makiety, których nie będziesz mógł wdrożyć. Dlatego – jeśli nie jesteś pewny, czy dana zmiana jest możliwa – warto skonsultować to z Twoim programistą.
Jeśli nie masz odpowiednich zasobów, żeby opracować makiety, możesz wprowadzić zmiany na podstawie opracowanych hipotez bezpośrednio w Google Optimize.
Google Optimize – przewodnik krok po kroku
Konfiguracja konta
Instrukcję jak skonfigurować konto Google Optimize znajdziesz tutaj.
Przed konfiguracją Google Optimize, musisz koniecznie:
- Zainstalować moduł e-commerce w swoim Google Analytics. Google Optimize mierzy konwersję na podstawie danych z Google Analytics. Jest to zatem niezbędny krok.
- Otagować mikro-konwersje w Google Tag Managerze. Mikro-konwersje jak kliknięcie przycisku Dodaj do koszyka, czy Przejdź do kasy również muszą być widoczne w Google Analytics. Mierzenie takich danych będzie niezbędne podczas ustalania celu testów w Google Optimize.
Tworzenie testu
Skoro masz już skonfigurowane konto, możemy przejść do stworzenia testu.
- Kliknij przycisk Utwórz doświadczenie
- Kliknij Dodaj wersję
- Nazwij test i wpisz URL edytowanej strony
- Kliknij Edytuj
- Przeniesiesz się teraz do edytora. To miejsce, w którym wprowadzisz zmiany i stworzysz testową wersję strony.
W edytorze Google Optimize możesz zmienić elementy takie jak:
– tekst
– kolor przycisku
– wielkość i rodzaj fontu
– zmiana umiejscowienia przycisków i innych elementów
– i wiele więcej poprzez edycję kodu HTML i JavaScript strony
- Pamiętaj o wersji mobilnej. W górnym pasku edytora możesz przełączyć widok strony na urządzenie mobilne, np. iPhone 7.
Sprawdź jak zmiany wyglądają na smartfonach i nanieś ewentualne poprawki.
- Zapisz zmiany i kliknij Gotowe
- Jeśli chcesz przetestować większą liczbę zmian, możesz dodać więcej wariantów testu.
- Połącz test z kontem Google Analytics.
- Ustaw cel testu, na podstawie którego Google Optimize będzie mierzył wyniki i skuteczność poszczególnych wariantów.
- Sprawdź czy Optimize jest poprawnie zainstalowany
- Rozpocznij test.
- Poczekaj na zakończenie testu
- Gdy Google Optimize znajdzie zwycięski wariant, test się zakończy. Jeśli zwycięży testowa wersja, wprowadź zmiany w swoim CMSie.
Przykłady wykorzystania Google Optimize
#1 Wzrost konwersji o 20% (z 16,44% na 20,54%) dzięki testom A/B w koszyku.
#2 Poprawa karty produktu dzięki testom A/B. Wzrost konwersji o 25%.
#3 Wzrost wsp. konwersji e-commerce, dzięki poprawie tekstów marketingowych.
Testy A/B na Twojej stronie internetowej
Chcesz zoptymalizować konwersję w swoim biznesie? Umów się na bezpłatną konsultację.
O AUTORZE
digispot
Główny architekt strategii e-commerce