Google Optimize – co to jest? Jak przeprowadzić test A/B?

Testy A/B kojarzą się wielu marketerom i przedsiębiorcom głównie z email marketingiem. 

Często ograniczają się oni jedynie do testowania tytułów i treści maili oraz pop-upów pozyskujących adresy mailowe. 

Otóż można testować również różne wersje stron internetowych. Może to przynieść naprawdę niesamowite rezultaty dla Twojego biznesu.

Z tego wpisu dowiesz się jak przeprowadzać testy A/B i jak wykorzystać do tego Google Optimize.

Do czego służy Google Optimize?

Google Optimize to narzędzie, które służy do optymalizacji współczynnika konwersji Twojego sklepu lub strony internetowej.

Dzięki Google Optimize przeprowadzisz wygodnie (i co ważne bezpłatnie) testy A/B w swojej witrynie. 

Pozwala testować m.in. różne warianty tekstów, zdjęć, kolorów i buttonów oraz daje możliwość usuwania lub zmiany kolejności elementów na Twojej stronie. 

Możesz również skorzystać z edycji kodu HTML i testować bardziej zaawansowane zmiany.

Zalety Google Optimize

Na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań pozwalających na przeprowadzania testów A/B w witrynach internetowych. 

Wśród najpopularniejszych są m.in.: VWO, Optimizely i właśnie Google Optimize.

Ten ostatni wyróżnia się przede wszystkim:

  • brakiem kosztów – narzędzie jest całkowicie bezpłatne,
  • intuicyjnym i prostym interfejsem. Ogromną zaletą Google Optimize jest edytor wizualny, dzięki któremu wiele prostych zmian i testów możesz przeprowadzić bez konieczności angażowania programisty
Edytor wizualny Google Optimize



Oczywiście bardziej skomplikowane zmiany będą wymagały ingerencji w kod.

Edycja kodu HTML w Google Optimize

Jak działa Google Optimize i na czym polegają testy A/B?

Narzędzia do testów A/B wpuszczają 50% ruchu na oryginalną wersję strony (wariant A) i 50% ruchu na wersję testową (wariant B). 

Oczywiście możliwe jest testowanie jednocześnie więcej niż 2 wariantów strony. Jeśli zdecydujesz się np. na wprowadzenie 4 wariantów testu (A, B, C, D), na każdy z nich będzie kierowane 25% ruchu.

Google Optimize zbiera dane dot. konwersji poszczególnych wariantów testu i pokazuje, który wariant performuje najlepiej. 

Dzięki temu widzisz czy testowe wersje mają lepszy współczynnik konwersji i co powinieneś zmienić w swojej aktualnej stronie, aby Twoja sprzedaż urosła. 

Jak przygotować się do testów A/B w sklepie internetowym

Optymalizacja konwersji nie zaczyna się jednak od włączenia Google Optimize i stworzenia testów A/B.

No bo w końcu skąd masz wiedzieć co przetestować, skoro nie wiesz co może stanowić problem w Twoim sklepie lub stronie internetowej.

Jak znaleźć potencjalne obniżacze sprzedaży?

  1. Skorzystaj z narzędzi nagrywających sesje odwiedzających Twój sklep. Obserwuj jak użytkownicy zachowują się na stronie. Stwórz heatmapy. Sprawdź w co klikają, a w co nie klikają użytkownicy? Gdzie się gubią? W którym momencie opuszczają stronę? Narzędzia, które możesz wykorzystać to m.in.:
    1. Hotjar
    2. Smartlook
    3. CrazyEgg
    4. Cux.io
  2. Zajrzyj do Google Analytics. To kopalnia wiedzy nt. zachowań Twoich użytkowników. Raporty warte uwagi to m.in.:
    1. Ruch mobilny – różnice we wsp. konwersji (desktop vs mobile)
    2. Wszystkie strony
    3. Skuteczność produktu
    4. Zachowania zakupowe
    5. Zachowanie na etapie realizacji transakcji
  3. Przeprowadź wywiady pogłębione z użytkownikami lub (tańsza opcja) pokaż sklep swojemu znajomemu i daj mu zadanie do wykonania (np. dodanie czerwonych butów do koszyka). Obserwuj czy wszystko jest dla niego intuicyjne. Zapytaj go z czym miał problemy, jakie miał wątpliwości, co było dla niego niejasne.
  4. Przeprowadź ankietę wśród klientów. Zapytaj ich o doświadczenia zakupowe. Zapytaj ich czy podczas zakupów w Twoim sklepie wszystko było jasne i zrozumiałe.


Po przeprowadzeniu takich badań będziesz wiedzieć jakie problemy występują w Twoim sklepie i co można w nim poprawić. 

Spisz swoje wnioski i potencjalne miejsca i elementy w sklepie, które mogą obniżać sprzedaż.

Sformułuj problemy i hipotezy. Np: 

  • PROBLEM: Przycisk “PRZEJDŹ DO KASY” w koszyku jest słabo widoczny i zasłania go ikonka czatu.
    HIPOTEZA: Powiększenie i przesunięcie przycisku “PRZEJDŹ DO KASY” w koszyku wpłynie na poprawę współczynnika finalizacji zamówień
  • PROBLEM: Krótki opis produktu jest ścianą tekstu i wiele użytkowników go pomija.
    HIPOTEZA: Rozbicie krótkiego opisu produktu na krótkie punkty sprawi, że będzie bardziej czytelny, jasny i przejrzysty, dzięki czemu zwiększy się liczba dodań do koszyka.

Następnym krokiem powinna być wizualizacja hipotez, które masz zamiar przetestować. 

Przygotuj w tym celu makiety, na których umieścisz widoki testowych podstron.

Miej z tyłu głowy ograniczenia technologiczne jakie ma Twój CMS. Może zdarzyć się tak, że zaprojektujesz piękne makiety, których nie będziesz mógł wdrożyć. Dlatego – jeśli nie jesteś pewny, czy dana zmiana jest możliwa – warto skonsultować to z Twoim programistą.

Jeśli nie masz odpowiednich zasobów, żeby opracować makiety, możesz wprowadzić zmiany na podstawie opracowanych hipotez bezpośrednio w Google Optimize.

Google Optimize – przewodnik krok po kroku

Konfiguracja konta

Instrukcję jak skonfigurować konto Google Optimize znajdziesz tutaj.

Przed konfiguracją Google Optimize, musisz koniecznie:

  1. Zainstalować moduł e-commerce w swoim Google Analytics. Google Optimize mierzy konwersję na podstawie danych z Google Analytics. Jest to zatem niezbędny krok.
  2. Otagować mikro-konwersje w Google Tag Managerze. Mikro-konwersje jak kliknięcie przycisku Dodaj do koszyka, czy Przejdź do kasy również muszą być widoczne w Google Analytics. Mierzenie takich danych będzie niezbędne podczas ustalania celu testów w Google Optimize.

Tworzenie testu
Skoro masz już skonfigurowane konto, możemy przejść do stworzenia testu.

  1. Kliknij przycisk Utwórz doświadczenie
Widok kontenera Google Optimize
  1. Kliknij Dodaj wersję
Screenshot z ekranem dodawania wersji
  1. Nazwij test i wpisz URL edytowanej strony
Screenshot z ekranem dodawania wersji 2
  1. Kliknij Edytuj
Screenshot z ekranem edycji wariantu
  1. Przeniesiesz się teraz do edytora. To miejsce, w którym wprowadzisz zmiany i stworzysz testową wersję strony.

    W edytorze Google Optimize możesz zmienić elementy takie jak:
    – tekst
    – kolor przycisku
    – wielkość i rodzaj fontu
    – zmiana umiejscowienia przycisków i innych elementów
    – i wiele więcej poprzez edycję kodu HTML i JavaScript strony
Screenshot edytora Google Optimize
Screenshot edytora Google Optimize 2
Screenshot edytora Google Optimize 3
Screenshot edytora Google Optimize 4
  1. Pamiętaj o wersji mobilnej. W górnym pasku edytora możesz przełączyć widok strony na urządzenie mobilne, np. iPhone 7.

    Sprawdź jak zmiany wyglądają na smartfonach i nanieś ewentualne poprawki.
Screenshot edycji strony mobile
  1. Zapisz zmiany i kliknij Gotowe
  2. Jeśli chcesz przetestować większą liczbę zmian, możesz dodać więcej wariantów testu.
  3. Połącz test z kontem Google Analytics. 
Screenshot jak połączyć Google Optimize z Analytics
  1. Ustaw cel testu, na podstawie którego Google Optimize będzie mierzył wyniki i skuteczność poszczególnych wariantów.
Screenshot jak dodać cel testu
  1. Sprawdź czy Optimize jest poprawnie zainstalowany
Screenshot jak sprawdzić poprawnosć instalacji
  1. Rozpocznij test.
Screenshot jak rozpocząć test w Google Optimize
  1. Poczekaj na zakończenie testu
Wyniki testu
  1. Gdy Google Optimize znajdzie zwycięski wariant, test się zakończy. Jeśli zwycięży testowa wersja, wprowadź zmiany w swoim CMSie.

Przykłady wykorzystania Google Optimize

#1 Wzrost konwersji o 20% (z 16,44% na 20,54%) dzięki testom A/B w koszyku.

Screen z wynikami testu w koszyku

#2 Poprawa karty produktu dzięki testom A/B. Wzrost konwersji o 25%.

Screen z wynikami testu na karcie produktu

#3 Wzrost wsp. konwersji e-commerce, dzięki poprawie tekstów marketingowych.

Screen z wynikami testu różnych opisów produktu

Testy A/B na Twojej stronie internetowej

Chcesz zoptymalizować konwersję w swoim biznesie? Umów się na bezpłatną konsultację

Oceń artykuł:

Please rate Stellar

0 / 5

O AUTORZE

digispot

Główny architekt strategii e-commerce