Co to jest UX? Poznaj podstawowe zasady User Experience.

User Experience (UX) – definicja

User Experience to ogół wrażeń i emocji jakie odczuwa użytkownik podczas korzystania ze sklepu internetowego, strony, aplikacji, programu lub innego (również offline’owego) produktu. 

UX to również odczucia jakie masz w momencie czytania tego artykułu. Podziel się nimi w komentarzu po przeczytaniu 😉

Projektowanie UX to tworzenie stron internetowych (i innych wyżej wymienionych produktów) zorientowanych na pozytywne doświadczenia użytkownika.

No dobrze, ale… Czym są te pozytywne doświadczenia? 

Mówiąc krótko – strony, aplikacje i sklepy są dobrze zaprojektowane pod kątem UX, jeśli:

  • odpowiadają na potrzeby klienta,
  • są intuicyjne, klarowne, jasne i zrozumiałe,
  • stawiają klienta w centrum.

Mówiąc jeszcze prościej – projektowanie UX ma na celu nie zmuszanie użytkownika do myślenia (wysiłku).

I to jest właśnie podstawowa reguła UX.

Najważniejsza zasada projektowania User Experience

Złota reguła UX brzmi: “Don’t make me think” (Nie każ mi myśleć).

Wiem, że na początku ten cytat może wydawać się dziwny, ale naprawdę warto go zapamiętać. 

Jeśli miałbym podać Ci jedną, najważniejszą zasadę dotyczącą zwiększania pozytywnych doświadczeń osób odwiedzających Twoją stronę, byłoby to właśnie to zdanie.

O co w tym chodzi? 

Każdy strona www powinna być zrozumiała, oczywista i niewymagająca dodatkowych objaśnień. 

Osoba odwiedzająca Twój sklep lub stronę internetową nie powinna się zastanawiać nad jej zawartością czy układem. 

Powinna myśleć mniej więcej tak: “OK, tu jest lista produktów. Tutaj mogę kliknąć, żeby zobaczyć produkt. O, a tutaj mogę dodać produkt do koszyka.”

Zadaniem osoby zajmującej się optymalizacją UX jest wyeliminowanie pytań takich jak:

  • “Ależ tu różności. Od czego zacząć?”, 
  • “Czemu oni to tak nazwali? Co to oznacza?”, 
  • “Mogę to kliknąć?”, 
  • ”Czemu to jest w tym miejscu?”, 
  • “Jak z tego wyjść?”, 
  • “Gdzie znajdę ___?”.

Pewnie teraz zastanawiasz się: “No dobra, ale przecież to nie ma takiego znaczenia. Nawet jeśli ktoś zada sobie takie pytania, to nic się nie stanie.”

Problem w tym, że każde kolejne takie pytanie zwiększa tzw. wysiłek poznawczy użytkownika i odwraca jego uwagę. A co za tym idzie obniża User Experience.

Przez to użytkownik może nie dokonać konwersji na Twojej stronie internetowej.

Prawda jest taka, że ludzie nie lubią głowić się nad tym jak coś zrobić. Owszem, lubią zagadki, ale wtedy, gdy mają ochotę się rozerwać, a nie wtedy, gdy szukają odpowiedniego dla nich produktu, usługi lub informacji o wysyłce. 

Jeśli Twój użytkownik nie znajdzie informacji których szuka lub będzie miał problemy w ich odnalezieniu, po prostu wyjdzie z Twojej strony i zacznie szukać ich u konkurencji.

UX – siedem dobrych praktyk

  1. Dostarczaj niezbędnych informacji, których użytkownik może szukać.
    W sklepach internetowych będą to m.in.: 
    1. czytelne i zrozumiałe opisy produktów, 
    2. wyraźne i dobre zdjęcia produktowe,
    3. zdjęcia pokazujące produkt w użyciu,
    4. informacje o dostawie, kosztach i czasie wysyłki
    5. informacje o zwrotach i gwarancji
      Zadbaj o sprawne poruszanie się użytkownika po sklepie, tak aby z łatwością mógł znaleźć wszystkie interesujące go informacje.
  1. Dodaj możliwość kontaktu.
    Gdy użytkownik nie znajdzie niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej informacji, prawdopodobnie będzie szukał sposobu, żeby się z Tobą skontaktować. Umieść na swojej stronie:
    1. czat, 
    2. adres mailowy, 
    3. numer telefonu, 
    4. ikony social media.
  1. Zadbaj o wersję mobile swojego sklepu.
    W niektórych sklepach internetowych nawet 95% użytkowników to osoby korzystające z urządzeń mobilnych. Zadbaj, aby treści, zdjęcia oraz wszystkie moduły na Twojej stronie były responsywne i pozbawione błędów.
  2. Zaznaczaj co jest najważniejsze na danej stronie.
    W przypadku e-commerce: na podstronach produktowych wyraźnie wyróżnij przycisk “Dodaj do koszyka”.
  3. Daj klientowi możliwość wygodnego wyszukiwania, sortowania i filtrowania produktów i usług.
  1. Nie komplikuj.
    Chaotyczna budowa to problem wielu sklepów i stron internetowych. Gdy na danej podstronie za dużo się dzieje, użytkownik nie będzie wiedział na czym się skupić i może opuścić Twój sklep. Może wpaść w tzw. paraliż decyzyjny. Kieruj się zasadą “im prościej tym lepiej”.  
  1. Przeprowadzaj badania i testy A/B
    Najskutecznejszą metodą optymalizacji UX jest następujący cykl: przeprowadzanie badań (np. User Testing, rozmowa z działem obsługi klienta, analiza Google Analytics, analiza Hotjar) i znalezienie problemów; zaprojektowanie rozwiązań tych problemów; przetestowanie tych rozwiązań A/B i zweryfikowanie czy aby na pewno działają w Twojej witrynie. Przeprowadzaj testy A/B i weryfikuj nawet punkty wymienione wyżej (np. strona z czatem vs bez czatu – oczywiście jeśli podczas badań zdobędziesz informacje, że czat może powodować problemy w Twojej witrynie)

To by było na tyle. Na koniec powtórzę jeszcze raz:  

Jeśli chcesz zadbać o UX tworząc sklep lub inny produkt cyfrowy lub nie cyforwy – kieruj się zasadą Don’t’ make me think; przeprowadzaj badania i testy A/B.

Przeczytaj także: UX a CRO – jakie są różnice? Dlaczego sklepy internetowe powinny inwestować również w CRO?

A więc jaki jest Twój User Experience po przeczytaniu tego wpisu? 🙂 

Oceń artykuł:

Please rate Stellar

0 / 5

O AUTORZE

digispot

Główny architekt strategii e-commerce