3 000 000 zł dodatkowego przychodu rocznie dla Ph.Doctor

Optymalizacja konwersji i testowanie A/B
Usługi programistycze - Shopify
3 000 000 zł dodatkowego przychodu rocznie dla Ph.Doctor
Klient

Ph.Doctor

Ph.Doctor to jedna z topowych polskich marek kosmetycznych stworzona przez dermatolog, dr Ninę Wiśniewską. Podczas tworzenia swoich kosmetyków, Ph.Doctor kieruje się wiedzą medyczną o skórze oraz najnowszymi badaniami z zakresu składników kosmetycznych. Celem marki jest projektowanie kosmetyków, które szanują fizjologiczne ph skóry i zapewniają jej zdrowe funkcjonowanie. Głównym kanałem sprzedaży produktów Ph.Doctor jest ich sklep internetowy.

Wyzwanie

Zrozumienie, które zmiany w sklepie internetowym realnie zwiększają sprzedaż, a które nie.

Ph. Doctor, jako szybko rozwijająca się marka, stale aktualizowała swoją stronę internetową. Proces wprowadzania zmian na stronie wyglądał następująco: zespół dyskutował co można poprawić na stronie, wymieniał się swoimi opiniami i doświadczeniami, przeprowadzał burze mózgów, aby zebrać pomysły, a następnie wdrażał zmiany, które intuicyjnie wydawały im się dobre.

Szybko jednak zrozumieli, że nawet jeśli zmiany, które wprowadzają “wyglądają dobrze”, to nie są w stanie stwierdzić, które z tych zmian faktycznie zwiększają sprzedaż, a które nie.

Generalnie rzecz biorąc, ludzie, w tym nawet najlepsi eksperci UX i CRO w największych firmach w USA, nie są zbyt skuteczni w określaniu czy dany pomysł na zmianę jest dobry.

Oto trochę danych, które to potwierdzają:

  • Dane Optimizely i Convert.com pokazują, że tylko około 2/10 zmian, ktore są wprowadzane w celu zwiększenie sprzedaży, przynosi zamierzone efekty. Pozostałe 80% zmian w rzeczywistości nie podnosi sprzedaży.
  • Avinash Kaushik, jeden z topowych analityków napisał: “W 80% przypadków mylimy się w kwestii tego, czego chcą nasi klienci.”
  • W Airbnb 9/10 testowanych pomysłów na zmiany, których celem jest poprawa wyników biznesowych, w rzeczywistości nie poprawia tych wyników.
  • W Microsoft 1/3 testowanych zmian daje wzrost wyników, 1/3 spadek, a 1/3 jest neutralna.

Te dane uczą pokory. Większość pomysłów, które mają na celu podnieść wyniki biznesowe nie działa (ma neutralny lub negatywny wpływ). Właśnie dlatego wszyscy giganci technologiczni podejmują działania, które pomagają im walidować, które pomysły są dobre, a które nie. Najlepszą metodą walidacji pomysłów są randomizowane badania eksperymentalne (czyli np. testy A/B).

W teście A/B izolujemy wpływ jednej zmiennej (np. zmian na karcie produktu) na inną zmienną (np. współczynnik konwersji). Dzięki temu możemy w wiarygodny sposób zdobyć dowody czy ta konkretna zmiana wpływa pozytywne np. na konwersję.

Nasze działania

Wdrożenie procesu optymalizacji konwersji opartego na danych

Każdy test A/B wymaga hipotezy. A dobre hipotezy powstają w wyniku dobrych badań. Zatem, zanim rozpoczęliśmy testowanie, stworzyliśmy program badawczy, dzięki któremu zidentyfikowaliśmy potencjalne problemy w sklepie, przez które w Ph.Doctor może tracić pieniądze.

Program badawczy obejmował badania ilościowe i jakościowe, a w tym m.in.: analizę Google Analytics, analizę heatmap i nagrań użytkowników, User Testing, analizę ekspercką, ankiety i wywiady z działem obsługi klientam.

Podczas prac badawczych dowiedzieliśmy się:

  • co sprawiało, że ludzie kupowali w Ph.Doctor i dlaczego niektórzy tego nie robili,
  • w których miejscach sklepu występowało najwięcej problemów z konwersją,
  • jaki informacji brakowało klientom podczas zakupów,
  • jakie są główne wątpliwości i obawy użytkowników, które powstrzymywały ich przed zakupem.

Po przeprowadzeniu badań mieliśmy listę hipotez i pomysłów na zmiany. Każdy z pomysłów (zarówno wynikających z badań CRO, jak i tych pochodzących od zespołu Ph.Doctor) był testowany A/B. W ten sposób sprawdzaliśmy jak konkretna zmiana wpływa na sprzedaż i zachowania użytkowników.

Wszystkie powyższe kroki były stale powtarzane. Optymalizacji konwersji w Ph.Doctor była nieustającym procesem badań, obserwacji, identyfikacji problemów i szans, projektowania zmian, testowania zmian i wdrażania zwycięskich zmian.

Dzięki temu zespół Ph. Doctor, zamiast podejmować decyzje na podstawie intuicji lub „tego, co wyglądało dobrze”, optymalizował swoją stronę internetową na podstawie danych i miał dowody na to, co realnie działa w ich sklepie.

Rezultaty

3 000 000 zł dodatkowego przychodu rocznie

Wdrożenie programu testów A/B, który pomógł w walidacji wpływu poszczególnych zmian na sklepie na sprzedaż

Optymalizacji sklepu Ph.Doctor polegała na ciągłym badaniu zachowań klientów, szukaniu wąskich gardeł, przez które Ph. Doctor potencjalnie traci konwersję, stawianiu hipotez, testowaniu ich i wdrażaniu zwycięskich zmian. Dzięki temu stale znajdowaliśmy coraz lepsze wersje sklepu Ph. Doctor i mieliśmy na to dowody.

Test A/B: Zmiana sposobu wyświetlania opinii na karcie produktu:

Test A/B: Przebudowa koszyka mobile:

W trakcie współpracy przeprowadziliśmy kilkadziesiąt testów A/B, które pokazywały nam nie tylko, które zmiany zwiększają konwersję, ale również te, których wdrożenie miałoby negatywny wpływ na sprzedaż.

Zdecydowanie jednym z najciekawszych testów, był jeden z wielu eksperymentów przeprowadzonych na karcie produktu. Polegał na usunięciu wideo przedstawiającego produkt. Umieszczenie wideo na stronie produktu jest często wymieniane w checklistach z najlepszymi praktykami i wydawałoby się, że jest to czynnik, który podnosi sprzedaż. Okazało się, że nie zawsze. Karta produktu bez wideo konwertowała o 4.7% lepiej.

Usprawnienia, dzięki którym wnieśliśmy do biznesu Ph.Doctor dodatkowe przychody to m.in.:

  • iteracyjny redesign karty produktu, który zwiększył wiarygodność, jasność i klarowność prezentowania informacji, a tym samym – podniósł konwersję,
  • przebudowa side cart, która zwiększyła średnią wartość zamówienia,
  • przebudowa stron z listingiem produktów, która zmniejszyła tarcie i zwiększyła konwersję.

Wszystkie usprawnienia przyczyniły się do szacowanego wzrostu sprzedaży o około
3 000 000 zł rocznie.

Chcesz wiedzieć, które zmiany realnie podnoszą Twoją sprzedaż, a których nie warto wdrażać?

Porozmawiaj z ekspertem CRO

Więcej case studies

01 /
3-krotny wzrost sprzedaży Antykwariatu Grochowskiego po redesignie sklepu
Klient Antykwariat Grochowski Antykwariat Grochowski to jeden największych i najbardziej uznanych antykwariatów w Polsce. W ciągu 20-letniej działalności zdobywał liczne nagrody, m.in. nagrodę Ulubionej Księgarni w Warszawie. Antykwariat Grochowski sprzedaje przede wszystkim książki, ale w ich ofercie znajdują...
Przeczytaj case study
02 /
16% wzrost konwersji dzięki redesignowi karty produktu Kombinatu Konopnego
Klient Kombinat Konopny Kombinat Konopny to jedna z najszybciej rozwijających się polskich marek z produktami konopnymi. Niewątpliwym wyróżnikiem Kombinatu Konopnego są własne pola uprawne i dział badawczo-rozwojowy. Ich misją nie jest jedynie zapewnienie bezkonkurencyjnej jakości produktów – mocno...
Przeczytaj case study