Case study: usunięcie dystraktora zwiększa sprzedaż o 23%

Projekt: optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce #CRO
Klient: sklep internetowy z asortymentem medycznym
Krok 1. Zebranie informacji i znalezienie problemów, które mogą obniżać współczynnik konwersji
Źródła informacji:
Google Analytics, Hotjar, analiza ścieżki zakupowej przez specjalistę CRO.
Problem:
Niski procent finalizacji zakupów na podstronie zamówienia (niski współczynnik konwersji ostatniego kroku ścieżki zakupowej)
Możliwy obniżacz sprzedaży na podstronie zamówienia:
Przyklejony do dołu podstrony zamówienia komunikat “Do darmowej wysyłki brakuje tylko X zł” z Call To Action “Kontynuuj zakupy”.
W trakcie analizy podstrony zamówienia doszliśmy do 2 kluczowych obserwacji:
- Komunikat o darmowej wysyłce przyciąga wzrok i uwagę użytkowników.
- Na niektórych urządzeniach mobilnych ikonka czatu nachodzi na przycisk X, przez co zamknięcie komunikatu jest utrudnione. Powoduje to irytację u części użytkowników.
Krok 2. Sformułowanie hipotez – co potencjalnie może podnieść współczynnik konwersji?
Hipoteza:
Przyklejony do dołu podstrony zamówienia komunikat jest zbędnym dystraktorem. Odciąga uwagę od formularza i przycisku “kupuję i płacę”, przez co obniża konwersję.
Krok 3. Przeprowadzenie testu
Stworzyliśmy zoptymalizowany wariant podstrony zamówienia, z którego usunęliśmy komunikat o kwocie brakującej do darmowej dostawy.
Wersja oryginalna:
Wersja zoptymalizowana:
Krok 4. Wyniki
- 23,1% wzrost współczynnika konwersji e-commerce
- 89% prawdopodobieństwo
Wyniki uzyskane podczas testów okazały się istotne statystycznie i korzystne na rzecz zmienionej wersji podstrony zamówienia.
Odnotowaliśmy wzrost współczynnika konwersji zarówno na mobilnej jak i desktopowej wersji sklepu.
Komunikat o “Do darmowej wysyłki brakuje tylko X zł“ przyklejony do dołu strony był dystraktorem, który:
- odciągał uwagę użytkowników od tego co najważniejsze na podstronie zamówienia – czyli kliknięcia “kupuję i płacę”
- szczególnie irytował użytkowników urządzeń mobilnych przez trudności w zamknięciu.
Konwersja użytkowników, którzy widzieli wersję podstrony zamówienia bez tego komunikatu, była aż o 23% większa.
Wnioski – pozbądź się ze sklepu zbędnych dystraktorów
Na podstronie zamówienia (gdzie klient uzupełnia dane do wysyłki i wybiera metodę płatności i dostawy) powinniśmy eliminować wszystkie możliwe przeszkadzacze, które odciągają uwagę użytkownika od uzupełniania danych i kliknięcie przycisku “Kupuję i płacę”.
Skoro użytkownik dotarł już do tego miejsca i nie powiększył swojego koszyka – prawdopodobnie nie jest zainteresowany dobieraniem do koszyka nowych produktów.
Czy zatem w sklepach internetowych powinno się eliminować wszystkie komunikaty dosprzedażowe?
Oczywiście, że nie.
Taki komunikat może się sprawdzić na podstronach produktowych i w koszyku powiększając średnią wartość zamówienia. Natomiast na ostatnim etapie ścieżki zakupowej jest dystraktorem obniżającym sprzedaż.
Zauważasz potencjalne dystraktory w Twoim sklepie internetowym?
Nie usuwaj ich od razu.
Zamiast tego przetestuj, czy ich usunięcie faktycznie wpływa na wzrost współczynnika konwersji.
W ramach testu A/B porównaj::
- wersję oryginalną, na której znajduje się potencjalny dystraktor
- z wersją testową bez tego dystraktora.
Jeśli zbierzesz wystarczająco dużą próbę badawczą – sprawdź, która wersja ma wyższy współczynnik konwersji i jaka jest istotność statystyczna testu.
Więcej o przeprowadzania testów A/B przeczytasz tutaj: Co to jest Google Optimize? Jak przeprowadzić test A/B?
Opinia klienta o współpracy
Jeśli chcesz, aby nasi eksperci CRO sprawdzili, jak można zwiększyć współczynnik konwersji w Twoim sklepie, zamów bezpłatną konsultację.
O AUTORZE
Adrian Jaskulski
Główny architekt strategii e-commerce