fbpx

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym bez podnoszenia wydatków na reklamę?

Autor: Adrian Jaskulski | Optymalizacja konwersji | 18.11.2021

Na nic zdadzą się nawet najlepsze reklamy i wielotysięczne budżety, jeśli Twój potencjalny klient opuści sklep po 5 sekundach od wejścia. Optymalizacja sklepu pod kątem współczynnika konwersji jest jednym z najważniejszych (jeśli nie najważniejszym!) kroków do stworzenia dochodowego e-commerce.

Zacznijmy od początku. Niezależnie od tego czy prowadzisz sklep internetowy czy stacjonarny, żeby klient chciał coś w nim kupić, muszą zajść 2 warunki: 

  1. musi mieć zaufanie do Twojego sklepu
  2. musi widzieć korzyści z robienia zakupów u Ciebie

Jak zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu?

1.Pokaż opinie klientów o Twoim sklepie i produktach

Badania pokazują, że ludzie są bardziej skłonni do zakupu, gdy mają dowód, że zrobili to inni. Pokazanie opinii klientów zwiększy prawdopodobieństwo, że ludzie będą chcieli dokonać zakupu u Ciebie, a nie u konkurencji. 

Ponad 90% klientów on-line zwraca uwagę na opinie innych klientów przed dokonaniem zakupu w sklepie internetowym. Ponad 70% klientów nie dokona zakupu bez przeczytania opinii.

PROTIP: Skorzystaj z takich narzędzi jak Trusted Shops lub Opineo. 

2.Pokaż autorytet
  • Umieść na swojej stronie logotypy znanych firm, z którymi współpracujesz. Mogą to być Twoi klienci B2B, ale również producenci, którzy dostarczają dla Ciebie produkty.
  • Udostępniaj dane statystyczne o Twoich wynikach biznesowych. Liczby działają na ludzi. Zakomunikuj swoim klientom ile produktów łącznie sprzedałeś, ilu klientów pomogłeś lub na ilu rynkach międzynarodowych działasz.
  • Jeśli Twój sklep lub produkty, które sprzedałeś otrzymały jakieś nagrody, pokaż to swoim klientom.
3. Wyeliminuj błędy techniczne i utrzymuj szybkość ładowania strony między 0-5 sekund

Chyba nie musimy Ci mówić jak irytujące są błędy techniczne lub wolne ładowanie się strony. Sam pewnie nie raz spotkałeś się ze sklepami, które doprowadziły Cię do szału. Kontroluj szybkość ładowania strony i szukaj błędów. Pamiętaj też o wersji mobilnej sklepu, pełna responsywność to must-have.

4. Daj możliwość wyboru

Konsumenci mają różne preferencje. Nie dopuść do tego, żeby Twoja sprzedaż cierpiała, z powodu braku możliwości dostawy do paczkomatu lub zapłacenia BLIKiem. Wprowadź kilka możliwości płatności: szybkie przelewy, karty, BLIK, za pobraniem oraz możliwość tanich dostaw (np. do paczkomatu).

5. Zmniejszaj “ból płacenia”

Odkrycie neuromarketingu: dokonywanie zakupu pobudza ośrodek bólu w mózgu.

Natychmiastowa płatność każe kupującemu uważniej ocenić wydatek. Płatność ratalna obniża ból płacenia, ponieważ przenosi koszt w przyszłość. Nawet bogaci konsumenci odczują mniejszy ból płacenia, jeśli nie będa musieli dokonać natychmiatowej zapłaty.

PROTIP: Skorzystaj z odroczonych płatności za zakupy – wprowadź do swojego sklepu np. PayPo. Jeśli oferujesz droższe produkty dodaj również płatności ratalne – np. PayU Raty.

6. Pamiętaj o pierwszym wrażeniu

Badania pokazują, że użytkownicy stron internetowych już w ciągu 0.05 sekundy potrafią stwierdzić, czy wygląd strony ich zadowala. 

Pierwsze wrażenie w e-commerce możemy porównać do relacji międzyludzkich – jeśli sklep wywoła na początku mieszane uczucia, potencjalnym klientom będzie trudno się do niego przekonać. Tak samo jak w przypadku, gdy nowo poznana przez nas osoba wywoła złe wrażenie. Prawdopodobnie będzie to miało duży wpływ na naszą późniejszą relację. Zadbaj o design sklepu.

Jak pokazywać klientowi korzyści?

Jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego, o którym wielu przedsiębiorców i marketerów zapomina, jest treść. Treść sprzedaje. Jeśli Twoje teksty reklamowe nie pokazują klientom korzyści wynikających z posiadania Twoich produktów, ograniczasz sprzedaż Twojego e-commerce. Oto 2 najczęstsze błędy biznesów e-commerce podczas tworzenia treści:

Błąd 1. Skupianie się na marce, nie na kliencie. 

To klient powinien być w centrum uwagi. Nie Twój produkt czy marka. Pokaż swoim klientom jak Twoje produkty mogą zaspokoić ich potrzeby i jak mogą odmienić ich życie, a bez wahania zrobią u Ciebie zakupy. Pokaż im jakie problemy rozwiązujesz i jakie korzyści od Ciebie dostaną. Nie skupiaj się na opowiadaniu jak świetna jest Twoja firma, bo ich odstraszysz.

Błąd 2. Niejasny przekaz.

Chaos to wróg biznesu. W Digispot kierujemy się zasadą “Komplikujesz, nie handlujesz”. Często treści tworzone przez sklepy internetowe są zrozumiałe tylko dla ich właścicieli, pracowników i copywriterów. Aby utrzymać zaangażowanie odbiorców, musisz wiedzieć, czego oni szukają i szybko dostarczać te informacje. W jasny i zrozumiały sposób.

Uprość i zmniejsz ilości tekstu na swojej stronie, tak żeby tekst był przyjemniejszy do czytania i bardziej wartościowy dla użytkownika. Nie lej wody – skup się na tym co najważniejsze dla Twoich klientów. Unikaj tzw. ścian tekstu i korzystaj z podpunktów z ikonami. Pisz jasno, zrozumiale i klarownie.

Pamiętaj, że użytkownik nie ma tyle czasu na czytanie twojej strony co Ty. Może brzmieć to jak oczywistość, ale wielu przedsiębiorców i marketerów wydaje się o tym zapominać. W ciągu 5 sekund od wejścia na stronę, użytkownik powinien widzieć:

  • kim jesteście, 
  • czym się zajmujecie, 
  • co oferujecie,
  • do jakiego działania go wzywacie (CTA)

Jeśli Twój sklep tego nie zakomunikuje, Twój współczynnik odrzuceń będzie wysoki i nie będziesz sprzedawać tyle, ile byś mógł.

Jednym z super prostych i niezwykle skutecznych sposobów na pokazywanie klientom korzyści jest najzwyklejsze w świecie wymienienie ich w punktach (najlepiej z ikonami).

Korzyści w punktach na karcie produktu w sklepie z bombkami świątecznymi

Zwiększ współczynnik konwersji dzięki testom A/B

Prace nad optymalizacją współczynnika konwersji rozpocznij od zbadania, które elementy na Twojej stronie mogą hamować Twoją sprzedaż. Posłużą Ci do tego narzędzia takie jak Google Analytics i Hotjar. 

Gdy znajdziesz już potencjalne “wąskie gardła” Twojego sklepu, najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, co działa, a co nie, jest wprowadzanie zmian i uruchomienie testu A/B.  Pomoże Ci to w pełni zrozumieć, jakie konkretne zmiany mają wpływ na spadek lub wzrost współczynnika konwersji.

Narzędzia do testów optymalizacyjnych wpuszczają 50% ruchu na oryginalną wersję strony i 50% ruchu na wersję testową. Zbierają dane i pokazują, która wersja strony performuje lepiej. Dzięki temu widzisz jak na dłoni czy testowa wersja ma lepszy współczynnik konwersji i co powinieneś zlecić programiście, aby Twoja sprzedaż urosła. 

Przykład testu:

Wersja A. (wcześniejsza)  – wsp. konwersji: 2,45%

Wersja B. (poprawiona) – wsp. konwersji: 3,49% (+1,04 p.p.)

Jak widzisz – testy A/B wnoszą realne pieniądze do Twojego biznesu. 

PROTIP: Do przeprowadzania testów A/B wykorzystaj Google Optimize. To narzędzie o naprawdę nieocenionej wartości. Pozwala Ci na edycję tekstów, zdjęć i buttonów oraz daje możliwość usuwania lub zmiany kolejności elementów na Twojej stronie bez konieczności angażowania programistów.

Szybka checklista

#ZadanieGotowe?
1Pokaż opinie klientów o Twoim sklepie i produktach
2Pokaż autorytet
3Wyeliminuj błędy techniczne i utrzymuj szybkość ładowania strony między 0-5 sekund
4Daj możliwość wyboru
5Zmniejszaj “ból płacenia”
6Zadbaj o design sklepu
7Twórz treści zorientowane na korzyści klienta
8Pisz jasno, zrozumiale i klarownie
9Pokazuj korzyści w punktach
10Przeprowadź testy A/B