Redesign sklepu internetowego – czy to dobry pomysł?
Planujesz redesign swojego sklepu internetowego lub jesteś w jego trakcie?
Prawdopodobnie chcesz zwiększyć sprzedaż i uważasz, że radykalne przeprojektowanie interfejsu jest dobrym rozwiązaniem.
Mam złe wieści. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowy design Twojego sklepu nie wpłynie znacząco na zwiększenie sprzedaży.
Co gorsze – rewolucyjny redesign może nawet spowodować gwałtowny spadek konwersji.
Oprzyj się pokusie radykalnego redesignu i nie popełnij błędu Marks & Spencer
Przeprojektowanie sklepu może lekką ręką kosztować dziesiątki tysiący złotych.
Nowy sklep Marks & Spencer kosztował ich 150 milionów funtów (całkiem dużo). A budowa nowego sklepu trwała 2 lata.
Zastanów się dwa razy, zanim podejmiesz decyzję o redesignie i zaczniesz ochoczo przeprojektowywać interfejs swojego sklepu.
Niestety Marks & Spencer nie jest wyjątkiem.
Decyzja o budowie nowego sklepu często wynika z niewłaściwych powodów.
Czy widzisz siebie w jednym z poniższych scenariuszy? Jeśli tak, planujesz redesign z niewłaściwych powodów.
Scenariusz #1. Masz dość swojego obecnego sklepu internetowego.
Mam świadomość, że codziennie (lub prawie codziennie) zaglądasz do swojego sklepu i możesz mieć już go dość.
Pamiętaj jednak, że to, że jesteś już zmęczony_a wyglądem swojego sklepu, wcale nie musi oznaczać, że Twój klient również jest nim zmęczony.
Twój klient nie odwiedza go codziennie.
Co więcej – powracający klienci prawdopodobnie cenią sobie to, że interfejs sklepu nie zmienia się radykalnie i mogą się po nim sprawnie poruszać, bo są do niego przyzwyczajeni.
Scenariusz #2. “Strona konkurencji jest ładniejsza.”
Tak, to możliwe.
Ale po pierwsze – ładniejszy wygląd jest sprawą subiektywną. I z tego względu nie jest najlepszą podstawą do podjęcia decyzji biznesowej.
Po drugie – sklep konkurencji może wyglądać ładniej, ale wcale nie oznacza to, że jednocześnie lepiej konwertuje.
Nie możesz zakładać, że Twój konkurent zoptymalizował swój sklep pod kątem konwersji.
Dobra rada – nigdy nie kopiuj “od tak” rozwiązań ze sklepu konkurencji. Jest duża szansa, że tak naprawdę nie wiedzą co robią. Lub, że element, który działa u nich, nie zadziała u Ciebie.
Scenariusz #3. Chcesz podążać za najnowszymi trendami i mieć “nowoczesny” design w swoim sklepie internetowym.
Przeglądając internet widzisz nietypowe i ciekawe czcionki, wykorzystanie glassmorfizmu, AR i inne “nowoczesne” rzeczy.
Wydaje Ci się, że w porównaniu z świeżutkimi i wymuskanymi stronami, Twój sklep wygląda na przestarzały.
Chcesz więc go szybko przeprojektować zgodnie z najnowszymi trendami. Nie śpiesz się!
Nie myl modnego designu z dobrze konwertującym designem.
To, że coś jest modne, nie oznacza, że podniesie Twoją sprzedaż.
Wszystkie powyższe scenariusze NIE są dobrymi powodami do rewolucyjnego przeprojektowania interfejsu Twojego e-commerce’u.
Jest bardzo prawdopodobne, że decydując się na radykalny redesign zmarnujesz mnóstwo pieniędzy, które mógłbyś_mogłabyś zainwestować lepiej.
Dlaczego rewolucyjny redesign sklepu internetowego może pójść bardzo źle?
Każdy specjalista SEO powie Ci, że radykalna przebudowa sklepu internetowego musi być robiona ostrożnie, żeby sklep nie spadł w wynikach wyszukiwania.
Jednak SEO to nie jedyny powód, dla którego przeprojektowanie sklepu może się nie udać.
Dlaczego rewolucyjny redesign może nie być optymalny z perspektywy zwiększania konwersji:
#1. Wprowadzasz za dużo zmian na raz.
Jeśli wdrażasz jednocześnie mnóstwo różnych zmian, nie możesz zmierzyć jaki wpływ na sprzedaż ma pojedyncza zmiana. Niektóre z nich wpłyną pozytywnie na konwersję Twojego sklepu, a inne negatywnie.
Załóżmy, że z jakiegoś powodu chcesz wprowadzić dużo zmian w wyglądzie swojego sklepu na raz. Wprowadzasz jednocześnie: nową kartę produktu, nowy koszyk i nowy checkout.
Okazuje się, że po wdrożeniu zmian sprzedaż spada o 20%.
Znajdujesz się w momencie, w którym nie wiesz, co spowodowało spadek sprzedaży – przebudowa karty produktu, koszyka czy checkoutu?
Być może nowy układ karty produktu generuje nieco więcej konwersji, ale przebudowa formularza w checkoucie znacząco obniżyła sprzedaż.
A może na odwrót? Nie wiesz tego.
#2. Nie bierzesz pod uwagę najważniejszego głosu.
Robiąc redesign, zazwyczaj słuchasz opinii swojego szefa, grafików, projektantów, programistów i marketingowców.
Ale te opinie tak naprawdę nie mają znaczenia.
To, że Tobie lub Twojemu szefowi bardziej podobają się niebieskie przyciski niż pomarańczowe nie powinno być brane pod uwagę podczas projektowania sklepu.
Jedyna opinia, która naprawdę się liczy, to opinia odwiedzających, którzy dokonają zakupu albo nie.
Niestety, głos klientów często nie jest wysłuchiwany i brany pod uwagę podczas projektowania zmian.
#3. Większość projektantów i grafików nie jest ekspertami od konwersji.
Projektanci UI i graficy są świetni swoim rzemiośle – tworzą coś nowego, estetycznego i innowacyjnego. I są w tym dobrzy.
Studiowali grafikę, świetnie posługują się masą różnych narzędzi do projektowania i wkładają w to swoje serca i dusze.
Ale nie są ekspertami od konwersji.
To nieprawda, że jeśli strona jest estetyczna i ładna, to jednocześnie musi oznaczać, że lepiej konwertuje.
Nie zrozum mnie źle – wizualne i estetyczne aspekty są ważne. Na pewno nie chcę tutaj promować brzydkich sklepów.
To, co chcę promować to posiadanie sklepu, który spełnia swoją podstawową funkcję – czyli dobrze sprzedaje.
To jest ważniejsze niż to, czy wygląda “nowocześnie”.
A żeby Twój sklep konwertował dobrze – potrzebujesz specjalisty od optymalizacji konwersji.
#4. Za dużo opinii. Za mało analizy danych.
Proces przebudowy sklepu jest długi.
Zazwyczaj angażuje się w niego wiele osób, które często mają przeciwstawne pomysły.
Rezultatem są niekończące się dyskusje, które nie posuwają twojego projektu do przodu.
Marketingowcy kontra projektanci UI. Projektanci UI kontra zarząd. Każdy ma swoją opinię.
No ale właśnie… To tylko to: opinia. A nie obiektywna informacja.
Często tak poważna decyzja jak projekt nowego interfejsu sklepu opiera się na instynkcie, opiniach lub względach estetycznych.
A nie na danych o zachowaniach użytkowników, analizie, realnych insightach od klientów.
Redesign sklepu internetowego – ewolucyjny vs. rewolucyjny
Nie chcę tutaj przekazać, że nigdy nie powinno się zmieniać wyglądu sklepu.
Chcę po prostu przekazać, że w większości przypadków lepszą metodą redesignu jest zmienianie wyglądu sklepu krok po kroku.
A każdy krok powinien być (w miarę możliwości) wsparty danymi uzyskanymi z testu A/B.
Mówiąc inaczej – najpierw przetestuj zmianę, którą chcesz wprowadzić i sprawdź czy wpływa pozytywnie na Twoją sprzedaż.
Dopiero jeśli wyniki testu wskażą, że zmiana zwiększa Twoją konwersję – wprowadź ją.
I tak dalej – przetestuj kolejną zmianę i wdróż zwycięski wariant testu. W ten sposób masz 100% pewności, że każda dokonana zmiana zwiększa Twoją sprzedaż.
Taki proces to ewolucyjny redesign.
Jego przeciwieństwem jest rewolucyjny redesign, w którym “rozkopujesz” i przeprojektowujesz całą stronę na raz.
Najbardziej znanym przykładem ewolucyjnego podejścia do redesignu jest niewątpliwie Amazon. Amazon nigdy nie stworzył zupełnie nowej strony.
Każda zmiana jest dokładnie testowana. Z tego powodu Amazon przekształcił swój sklep w maszynę do konwersji.
Na pierwszy rzut oka możesz nawet pomyśleć, że ich strona nigdy się nie zmieniła.
Ale jeśli porównasz obecny interfejs Amazona, do tego sprzed kilku lat, zauważysz, że wyglądał on zupełnie inaczej.
Zmiany na stronie następowały krok po kroku. To z pewnością nie zaszkodziło Amazonowi.
Kiedy ewolucyjny redesign jest lepszy?
Twoim domyślnym wyborem powinien być ewolucyjny redesign.
Jeśli Twój obecny sklep działa „wystarczająco dobrze” i masz wielu powracających klientów, którzy są przyzwyczajeni do obecnego interfejsu – nie ma wątpliwości – ewolucyjne przeprojektowywanie to lepszy wybór.
Ewolucyjny redesign to jedyny sposób, aby nadać Twojemu sklepowi nowy wygląd i mieć pewność, że zmiany nie przyniosą spadku konwersji.
Co w przypadku jeśli sklep sprzedaje dobrze, ale chcesz zmienić platformę, na której działa Twój e-commerce ze względu na technologię?
Nawet w takim przypadku mądrze jest nie zmieniać obecnego interfejsu.
Odwzoruj wygląd obecnego sklepu na nowej platformie, a następnie rozwijaj go ewolucyjnie. Lub (jeśli to możliwe) przetestuj zmiany interfejsu sklepu jeszcze na obecnej platformie.
Kiedy wskazany jest rewolucyjny redesign sklepu internetowego?
Zazwyczaj ewolucyjny rozwój sklepu to lepsze rozwiązanie.
Ale w niektórych przypadkach rewolucyjny redesign może być mądrzejszym wyborem.
Radykalne przeprojektowanie sklepu sprawdzi się lepiej, jeśli:
- znalazłeś mnóstwo obniżaczy konwersji, ale ruch w Twoim sklepie jest tak mały, że przetestowanie każdej zmiany zajęłoby lata,
- osiągnąłeś maksimum lokalne na danej technologii i nie możesz wycisnąć z niej więcej,
- technologia, z której korzystasz, jest przestarzała (jeśli Twój sklep postawiony jest w oparciu o rozwiązanie, które nie nadąża za zmieniającym się światem e-commerce, prawdopodobnie rozsądniej jest zrobić rewolucję)
- obecny design wygląda amatorsko