fbpx

Jak zwiększać częstotliwość zakupów w e-commerce?

Jednym z najczęstszych błędów, popełnianych przez biznesy e-commerce, jest dbanie jedynie o nowych klientów. Tymczasem koszt pozyskania nowego klienta jest wyższy od kosztu ponownego zakupu przez Twoich obecnych klientów.

Warto więc wprowadzić mechanizmy, które zwiększą częstotliwość zakupów wśród Twoich obecnych klientów oraz przypominają im o Twojej marce już po dokonaniu zakupów w Twoim sklepie.

Lojalizuj obecnych klientów

Jak skutecznie lojalizować klientów i sprawić, by kupowali częściej w twoim sklepie? Wykorzystaj poniższe narzędzia:

  • Marketing Automation,
  • Program lojalnościowy,
  • Oprogramowanie do zbierania opinii,
  • Dedykowana grupa na Facebooku,
  • Wpisy na social media,
  • Reklamy Facebook i Instagram Ads,
  • Ankiety.

Marketing Automation 

Marketing Automation pozwala wysyłać e-maile do osób, które wykonują określoną czynność na Twojej stronie. Takim triggerem może być np. zakup w Twoim sklepie.

Posprzedażowa sekwencja mailowa

Twoja relacja z klientem nie kończy się w momencie złożenia przez niego zamówienia. Twoim celem jest zlojalizowanie go i zachęcenie do kolejnych zakupów. Nie zapominaj o swoich obecnych klientach i ciągle dostarczaj im wartościowego contentu.

Spójrz na 2 fragmenty posprzedażowej sekwencji, którą wprowadziliśmy do sklepu z damskimi torebkami:

Dzień po zakupie narzędzie do automatyzacji wysyła do klientki maila powitalnego z zaproszeniem do dołączenia do grupy Facebookowej oraz z prośbą o uzupełnienie ankiety dotyczącej komfortu zakupów w sklepie.

5 dni po zakupie klientka otrzymuje maila z prośbą o wystawienie opinii w zamian za atrakcyjny rabat. Jeśli tego nie zrobi, po 5 kolejnych dniach otrzyma przypomnienie.

Po kilkunastu dniach od momenty zakupu klientka otrzymuje maila z poradami dotyczącymi pielęgnacji torebek. Następnie wysyłana jest wiadomość dosprzedażowa, w której proponujemy klientkom zakup akcesoriów do zakupionej przez nią torebki.

I tak dalej… W całej sekwencji jest łącznie 7 maili o różnej treści.

Jeśli klientka dokonała zakupu po raz 2 wpada w segment VIP i otrzymuje zupełnie inne komunikaty.

Sekwencja VIP

Dlaczego jeszcze nie nagradzasz najwierniejszych fanów swojej marki? W Jelly bag naszym najbardziej lojalnym klientkom dajemy coś ekstra. W momencie gdy klientka zrobiła u nas zakupy po raz drugi, wpada do segmentu VIP i otrzymuje stały kod rabatowy -20%, który może wykorzystać przy każdym kolejnym zamówieniu. Brzmi nieźle, prawda?

Robimy wszystko co w naszej mocy, aby klientki pokochały naszą markę. Zaufaj nam, jeśli bardzo zadbasz o swoich klientów, staną się wiernymi promotorami i będą polecać Ciebie znajomym.

Jeśli myślisz sobie teraz “20%?! Nie stać mnie na dawanie takich zniżek!”, pomyśl w ten sposób: skoro ktoś zrobił już w Twoim sklepie zakupy dwukrotnie, złożenie przez niego zamówienia po raz kolejny spada (chyba, że pracujesz w segmencie FMCG), potrzebuje zatem silnego bodźca.

Z biznesowego punktu widzenia zatem takie działanie jest również opłacalne. Owszem, schodzisz ze swojej marży, ale dzięki dużemu rabatowi zwiększasz prawdopodobieństwo, że klient kupi u Ciebie ponownie.

Zastanów się co może być triggerem przenoszącym klienta do segmentu VIP w Twoim biznesie. Liczba złożonych przez niego zamówień, a może konkretna kwota, którą wydał w Twoim sklepie?

Sekwencja “Customer Winback”

Twój klient dawno nie robił u Ciebie zakupów? Niech zatem trafi do tzw. Customer Winback flow – czyli sekwencji odzyskującej klientów. W przypadku naszego sklepu, klient znajduje się w niej po 60 dniach od momentu ostatnich zakupów.

Pamiętaj, żeby wykluczać z tej sekwencji osoby, które złożyły zamówienie w tym okresie. Nie chcesz przecież zamęczać klientów ciągłym zachęcaniem do zakupów, skoro niedawno je u Ciebie zrobili.

Program lojalnościowy

To bardzo popularny mechanizm wykorzystywany przez duże firmy, np. sieci kawiarni jak Starbucks. Kupujesz kawę, zdobywasz pieczątkę. Masz 10 pieczątek dostajesz kawę za darmo. 

W e-commerce nie skorzystasz z fizycznych kartek z pieczątkami. A przynajmniej będzie to trudne do zorganizowanie 😉 Zastanów się więc jaki program możesz wprowadzić u siebie w biznesie.

Istotna sprawa – dobrze przemyśl jak i gdzie komunikować swój program lojalnościowy, żeby klienci mieli świadomość o jego istnieniu. Po co ci program lojalnościowy skoro nikt o nim nie wie?

W Jelly bag, klient za każde zrobione u nas zakupy otrzymuje punkty, które może następnie wymienić na produkty. O naszym programie lojalnościowym informujemy klientów na karcie produktu i w mailach posprzedażowych.

Grupa na Facebooku

W społeczności siła. Mając lojalną i zaangażowaną społeczność wokół Twojej marki zyskujesz idealne warunki do tego, żeby budować coraz lepszy i pozytywniejszy wizerunek Twojego biznesu. 

Stwórz grupę na Facebooku, która posłuży Ci nie tylko do bezpośredniego i bliższego kontaktu z Twoimi klientami, ale też będzie idealnym miejscem do przeprowadzania ankiet i badania np. Popytu na nowe produkty. Członków grupy możesz później wynagradzać konkursami albo rabatami przeznaczonymi tylko dla nich, dzięki czemu poczują się wyróżnieni. Pamiętaj, żeby jako administrator udzielać się w wybranych wątkach, żeby dać członkom poczucie Twojej obecności.

Media społecznościowe – organiczne wpisy

Facebook i Instagram to najpopularniejsze kanały do budowania społeczności. Są one podstawowym miejscem do komunikowania się z Twoimi fanami. Pamiętaj, że marka bez dobrze prowadzonego fanpage budzi mniejsze zaufanie. 

Dbaj o to, żeby posty były wartościowe. Nie dodawaj postów, które są nudne i nie przekazują niczego ciekawego, bo zaśmiecisz swoją tablicę. W content marketingu liczy się jakość – lepiej rzadko dodawać jakościowe posty niż codziennie wrzucać nieangażujące wpisy. 

W zależności od branży warto też zainteresować się obecnością w innych mediach społecznościowych jak LinkedIn, Twitter czy Pinterest.

Facebook i Instagram Ads

Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś wyświetlał reklamy również osobom, które kupiły u Ciebie, np. 90 dni temu. Zastanów się jak możesz zachęcić ich do ponownego zakupu. Zaproponuj produkty komplementarne do rzeczy, które kupili w Twoim sklepie lub przedstaw nowości. Pomysłów jest mnóstwo.

Ankiety

Nie da się przecenić siły feedbacku od Twoich klientów. Po jakimś czasie od momentu złożenia zamówienia, wysyłaj klientom ankiety, po wypełnieniu których otrzymają atrakcyjne rabaty. Wygrywasz na tym trzykrotnie: 

  1. Dostajesz od nich cenne informacje dot. Twojego sklepu, produktów, obsługi klienta etc. – o co tylko ich zapytasz.
  2. Zwiększasz ich ekspozycję na Twoją markę, przez co zacieśniasz z nimi relację. Pamiętaj – im klient Cię lepiej pozna, tym chętniej od Ciebie kupi.
  3. Dostarczasz bodziec do kolejnych zakupów w postaci rabatu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zwiększać sprzedaż w swoim sklepie internetowym, pobierz nasz bezpłatny poradnik.

Dodaj komentarz