Case study: jak informacje o dostawie na następny dzień i pokazanie opinii podniosły współczynnik konwersji w sklepie internetowym o 42%

Projekt: optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce #CRO
Klient: sklep internetowy z jednorazowymi artykułami medycznymi
Krok 1. Zebranie informacji i znalezienie problemów, które mogą obniżać sprzedaż
Źródła informacji:
Google Analytics, Hotjar, wywiad biznesowy z właścicielem, analiza ścieżki zakupowej przez specjalistę CRO.
W trakcie analizy wyodrębniliśmy 3 kluczowe informacje:
- Użytkownicy często porzucają kartę produktu. Współczynnik wyjść na poziomie 41%.
- Firma niedawno uruchomiła swój własny sklep internetowy i ma niewielką rozpoznawalność. Do tej pory głównymi kanałami sprzedaży firmy były przetargi i Allegro. Konto na Allegro zebrało już ponad 800 pozytywnych opinii.
- W sklepie nie są eksponowane wyraźne korzyści dla klientów. Sklep wysyła produkty ekspresowo, a zamówienia opłacone przed 14, docierają do klientów następnego dnia roboczego. Ale nie jest to nigdzie komunikowane.
Krok 2. Sformułowanie hipotez – co potencjalnie może podnieść współczynnik konwersji?
Hipoteza #1
Pokazanie opinii o firmie w widocznym miejscu zwiększy zaufanie do sklepu i podniesie współczynnik konwersji. Sklep na swoim koncie na Allegro zebrał już ponad 800 pozytywnych opinii. Pokazanie krótkiego komunikatu z liczbą opinii i linkiem do nich, spowoduje wzrost konwersji.
Hipoteza #2
Dodanie informacji o dostawie na następny dzień (“Zamów do 14, otrzymasz jutro”) wyróżni sklep na tle konkurencji i zwiększy sprzedaż.
Krok 3. Przeprowadzenie testu
Stworzyliśmy zoptymalizowany wariant karty produktu, na której umieściliśmy informację o dostawie na następny dzień oraz pokazaliśmy opinie o sklepie.
Wersja oryginalna:
Wersja zoptymalizowana:
Krok 4. Wyniki
- 42,4% wzrost współczynnika konwersji e-commerce
- 94% prawdopodobieństwo
Wyniki uzyskane podczas testów okazały się istotne statystycznie i korzystne na rzecz zmienionej wersji sklepu.
Wyświetlając użytkownikom komunikat “Zamów przed 14, otrzymasz jutro” oraz pokazując opinie, zwiększyliśmy poziom wiarygodności i pokazaliśmy korzyści z robienia zakupów w sklepie.
Odnotowaliśmy wzrost ogólnego współczynnika konwersji o 42,4% dla użytkowników, którzy widzieli tę wersję karty produktu.
Wnioski – wiarygodność i komunikacja korzyści to kluczowe elementy wpływające na współczynnik konwersji.
Niski poziom zaufania zabija konwersje. Jednym z mechanizmów na zwiększenie wiarygodności jest zastosowanie społecznego dowodu słuszności (social proof) i pokazanie liczby pozytywnych ocen Twojego biznesu.
Potencjalni klienci nie domyślą się ,dlaczego warto zrobić zakupy w Twoim sklepie. Trzeba im to pokazać. Pamiętaj, że niższe ceny nie są jedynym czynnikiem decyzyjnym!
Jeśli oferujesz ekspresową wysyłkę, darmową dostawę, bezpłatne lub wydłużone zwroty – pokaż to w widocznym miejscu swojego sklepu.
Czy informacja o terminie dostawy i pokazanie opinii zadziała również w Twoim sklepie?
Prawdopodobnie tak. Informowanie o terminie dostawy lub wysyłki i eksponowanie opinii to z założenia dobre praktyki dla e-commerce.
Musisz jednak pamiętać, że każdy sklep jest inny.
To, że w przypadku tego projektu pokazanie opinii i komunikatu “Zamów teraz, otrzymasz jutro” zwiększyło współczynnik konwersji o ponad 40%, nie oznacza, że takie same działania w Twoim sklepie przyniosą identyczny wzrost.
Być może w Twoim sklepie będzie to wzrost o 1%, 20%, a może o 80%.
Może się również zdarzyć, że wprowadzenie takich zmian w ogóle nie wpłynie na sprzedaż.
Wszystko zależy od specyficznej sytuacji konkretnego biznesu i tysięcy różnych czynników.
Kluczowe jest to, żeby nie kopiować działań “na ślepo” i nie wprowadzać znaczących zmian w sklepie bez wcześniejszych analiz.
Zawsze zalecamy przeprowadzanie testów A/B i mierzenie tego, czy (i w jakim stopniu) wprowadzone zmiany wpływają na zachowania użytkowników i sprzedaż. Przeczytaj także: Co to jest Google Optimize? Jak przeprowadzić test A/B?
Opinia klienta o współpracy
Jeśli chcesz, aby nasi eksperci CRO sprawdzili, jak można zwiększyć współczynnik konwersji w Twoim sklepie, zamów bezpłatną konsultację.
O AUTORZE
Adrian Jaskulski
Główny architekt strategii e-commerce